ایران ایرتور – IRAN AIRTOUR

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور یک شرکت خصوصی ایرانی است که در سال ۱۳۵۱ تاسیس شده است. این شرکت متشکل از ۸ فروند هواپیمای مسافربری می باشد. مرکز اصلی این شرکت فرودگاه مهرآباد تهران و فرودگاه بین‌المللی مشهد است.

 ایران ایرتور جز شرکت هایی است که دارای مجوز آموزش هوانوردی در ایران (ATO) از طرف سازمان هواپیمایی کشوری است.

  هواپیمایی ایران ایرتور عضو انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی  IATA میباشد و گواهینامه ی استاندارد جهانی  (IATA Operational Safety Audit (IOSA، با ممیزی توسط بازرسان مورد تایید یاتا را دارد.

در سال ۱۳۶۱ ایران ایرتور تورهای منظمی را به مشهد آغاز کرد ؛ استقبال بیش ازحد از این تورهای زیارتی، این شرکت را بر آن داشت تا مسیر تورهای خود را گسترش دهد.

دو سال بعد این شرکت مسیر تورهای خود را به ورای مرزهای کشور گسترش داد و در مسیرهای جدیدی چون شارجه، چین، هند، کوآلالامپور، سنگاپور و دبی تور برگزار کرد.

از سال ۱۳۷۱ نخستین فعالیت پروازی ایران ایر تور آغاز شد. شهر مقدس مشهد به‌عنوان مرکز فعالیت‌های این شرکت در نظر گرفته شد و با آغاز به کار خطوط پروازی ایران ایرتور، مسیر ارتباط هوایی شهر مشهد با سیزده مرکز استان کشور برقرار شد.

در کنار پروازهای داخلی با تمرکز بر شهر مشهد، ایران ایرتور مسئولیت برگزاری پنجاه و پنج درصد از پروازهای حج عمره و حج تمتع را نیز برعهده گرفت.

در کنار این پروازها، این ایرلاین با بیست و شش فروند هواپیمای مسافربری، پروازهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به مقصد شهرها و کشورهایی چون دمشق، استکهلم، مسکو، عشق آباد و تاشکند را نیز برگزار می‌کرد.

ناوگان ایران ایرتور

هواپیمایی ایران ایرتور اکنون با هشت فروند هواپیما در خطوط هوایی داخلی و خارجی در حال فعالیت است. با هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی این ایرلاین آشنا شوید.

۱. ایرباس A300 :

این هواپیما یک جت دوموتوره‌ی پهن است که نخستین بار در سال ۱۹۶۹ معرفی و در سال ۱۹۷۲ نخستین پرواز خود را انجام داد.

ایرباس A300 نخستین سری از هواپیماهای جت تجاری بود که توسط سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان غربی طراحی و ساخته شد. این هواپیما نخستین بار در ۱۹۷۴ در ناوگان هوایی این ا ایرفرانس  به کار گرفته شد.و در سال ۲۰۰۷ تولیدش متوقف شد.

در حال حاضر دو فروند ایرباس A300 در ناوگان هوایی ایران ایرتور موجود است که با ظرفیت ۲۸۰ مسافر در دو کلاس پروازی مشغول خدمت‌رسانی هستند.

ایران ایرتور
۲. ایرباس A320 :

این مدل هواپیما از هواپیماهای لاغراندام ایرباس  می باشد که در سال ۱۹۸۴ معرفی شد.

از بدو معرفی این مدل ایرباس و به خدمت گرفتنش در ایرلاین ایرفرانس، شرکت‌های مسافرتی و ایرلاین‌های بی‌شماری خواهان این هواپیما شدند. از این مدل هواپیما یک فروند با ظرفیت ۱۷۳ نفر در ناوگان هوایی ایران ایرتور موجود است.

ایران ایرتور
۳.مک دانل داگلاس MD-82 :

یک هواپیمای دو موتوره ساخت شرکت آمریکایی مک دانل داگلاس است که برای نخستین بار در ۱۹۷۹ معرفی و بهره برداری شد و از پرفروش‌ترین مدل‌های این شرکت هواپیمایی بوده است.

در حال حاضر چهار فروند از این مدل هواپیما با ظرفیت ۱۵۸ تا ۱۶۱ مسافر در ناوگان هوایی ایران ایرتور به خدمت گرفته شده‌اند.

۴.مک دانل داگلاس MD-83 :

این مدل هواپیما درست شبیه مک دانل داگلاس MD-82 است با این تفاوت که در این مدل ظرفیت سوخت و ظرفیت حمل بار بیشتر است.

در حال حاضر یک فروند از این هواپیما با ظرفیت ۱۶۳ مسافر در ناوگان هوایی ایران ایرتور مشغول به خدمت است.

ایران ایرتور

مسیرهای پروازی این ایرلاین عبارتند از:

مشهد(فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌ نژاد)، رشت فرودگاه سردار جنگل رشت)، ساری(فرودگاه دشت ‌ناز ساری)، شیراز(فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز)، تبریز(فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز)،

تهران(فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و فرودگاه بین‌المللی مهرآباد) ارومیه (فرودگاه بین‌المللی شهید باکری) یزد (فرودگاه شهید صدوقی) ، زاهدان (فرودگاه بین‌المللی زاهدان) ، آبادان (فرودگاه آبادان) ، اهواز (فرودگاه اهواز) ،

عراق (فرودگاه بین‌المللی بغداد) ، بندرعباس (فرودگاه بین‌المللی بندرعباس) ، بوشهر (فرودگاه بوشهر)، بندر چابهار (فرودگاه کنارک) ، دزفول (فرودگاه دزفول) ، امارات متحده عربی (فرودگاه بین‌المللی دبی)،

اصفهان (فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان)، کرمانشاه (فرودگاه کرمانشاه) .

قوانین بار شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

در پروازهای داخلی ایران ایرتور در بخش پروازهای اکونومی کلاس، بار رایگان مجاز برای هر مسافر ۲۰ کیلوگرم استو در پروازهای خارجی مقدار بار مجاز رایگان در اکونومی کلاس برابر با ۳۰ کیلوگرم است.

مقدار بار رایگان برای کودکان زیر دو سال نیز هم در مسیرهای  داخلی و هم در مسیرهای خارجی، برابر با ۱۰ کیلوگرم بار به اضافه ی ۱ کالسکه ‌ی کاملا تاشو است.

مسافران ناتوان و معلول نیز می‌توانند علاوه بر بار مجاز، یک صندلی چرخ‌دار معمولی که بدون باطری باشد به همراه هر وسیله‌ ی دیگری که برای حرکت به آن نیاز دارند، تا حداکثر ۲۰ کیلوگرم را به همراه داشته باشند.

به این نکته توجه داشته باشید که هر مسافر می‌تواند علاوه بر بار رایگان، ۱ عدد ساک کوچک را نیز بدون پرداخت اضافه‌ بار به همراه خود داخل کابین هواپیما داشته باشد مشروط بر این که، این ساک دستی برای قرار دادن در جایگاه بالای سر مسافر و یا زیر صندلی مسافر مناسب باشد.

در مجموع، ابعاد این ساک دستی نباید بیش از ۱۱۵ سانتی‌متر و وزن آن نباید بیش از ۵ کیلوگرم باشد.

کلاس های پروازی

کدام یک از کلاس های پروازی ایران ایر تور بهتر از بقیه است. نکته ای که باید درباره این کلاس ها بدانید این است که هر کدام از آن ها مناسب گروه خاصی از مسافران است.

به عنوان مثال اگر هدف شما تنها رسیدن به مقصد در کمترین زمان باشد، میتوانید کلاس نرخی O را تهیه کنید اما اگر امکانات حین سفر برای شما اهمیت بالایی دارد، میتوانید از کلاس پروازی R استفاده کنید. تمام کلاس های پروازی هواپیمایی ایران ایرتور برای صدور بلیت به قرار زیر است:

  • کلاس نرخی O (ارزان‌ترین کلاس پروازی)
  • کلاس نرخی H
  • کلاس نرخی B (کلاس بیزنس)
  • کلاس نرخی Y
  • کلاس نرخیV (امکان استرداد وجه)
  • کلاس نرخی S
  • کلاس نرخی R (گرانترین کلاس پروازی)

ایران ایرتور

قوانین و مقررات خرید بلیط برای مسافران با مسائل پزشکی و درمانی

بیمارانی که برای پرواز نیاز به مجوز پزشکی دارند، باید قبل از پرواز، فرم پزشکی را از سایت شرکت هواپیمایی ایران ایرتور دریافت کنند و حداقل ۲۴ ساعت قبل از پرواز به تأیید دکتر معالج خود برسانند و فرم مهر و امضا شده با ذکر تاریخ، توسط پزشک معالج را در زمان دریافت کارت پرواز به همراه داشته و تحویل نمایندهی شرکت دهند.

چنانچه نماینده‌ی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در زمان پرواز به هر دلیلی تشخیص دهد سلامتی مسافر یا سایر مسافرین با خطر مواجه می‌شود، می‌تواند از سفر مسافر بیمار ممانعت نماید و شرکت ایران ایرتور متعهد است تمام هزینه‌ی بلیط مسافر بیمار را بازگرداند.

در صورت عدم استفاده‌ی همراه مسافر بیمار از پرواز فقط هزینهی جاماندن از پرواز “NOSHOW”مطابق قوانین استرداد شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، برگردانده خواهد شد. توجه: بیمارانی که قبل، بعد و در حین پرواز نیاز به کمک داشته باشند، بدون همراه پذیرش نخواهند شد.

مواردی که مجاز به پرواز نیستند:

۱- نوزادان کمتر از یک هفته از زمان تولد.

۲- بیماران مبتلا به بیماری مسری و عفونی.

۳- بیمارانی که احتمال فوت آن‌ها داخل هواپیما وجود دارد.

۴- بیماران روانی غیر قابل کنترل که احتمال به مخاطره انداختن امنیت هواپیما و سایر مسافران توسط ایشان وجود دارد.

۵- بانوان باردار فقط در صورتی که شرایط جسمانی طبیعی و مطلوبی داشته باشند در پروازهای با زمان پروازی کمتر از دو ساعت تا پایان هفته‌ی سی‌ام بارداری و در پروازهای با زمان پروازی بیش از ۲ ساعت تا پایان هفته‌ی بیست و هشتم بارداری با همراه داشتن گواهی پزشک معالج که سن بارداری و تخمین تاریخ زایمان درج شده باشد می‌توانند پرواز کنند. 

توجه: بیماران می بایست داروهای مورد نیاز خود را در طول سفر در داخل کیف دستی خود همراه داشته باشند. برای اطلاع بیشتر از لیست داروهای ممنوعه بایستی به سامانه‌ی مقررات گمرک هر کشور مراجعه کنید. 

توجه: در پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایرتور امکان خدمت‌رسانی به مسافران با تخت بیمار وجود ندارد و در صورت خرید بلیط بدون اطلاع آژانس، تمام مسئولیت با رزرو گیرنده است.

حداکثر تعداد مسافر با ویلچر (ویلچرهای دستی و بدون باتری) در هر پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایرتور ۳ نفر است. مسافرانی که قصد استفاده از خدمات ویژه (صندلی چرخ‌دار و…) را دارند، هنگام رزرو بلیط باید فرم درخواست خدمات ویژه را پر کنند.

ایران ایرتور