قوانین و مقررات قطار

قوانین و مقررات قطار – خرید اینترنتی بلیط قطار
خرید بلیط
  • طبق قوانین و مقررات قطار اطلاعات مسافران شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و کد ملی باید به صورت کامل و صحیح وارد شوند. همچنین نباید اطلاعات تکراری یا مخفف وارد شوند. مسافرانی که اطلاعات بلیط آنان با کارت شناسایی مطابقت نداشته باشد، بدون بلیط تلقی خواهند شد و مسئولیت آن به عهده مسافر خواهد بود.
  • در صورتی که اطلاعات بلیط با اطلاعات کارت شناسایی مسافر تطابق ندارد و مسافر بخواهد آن را اصلاح نماید، بایستی بلیط را استرداد نموده و بلیط جدید خریداری نماید.
  • برای خرید بلیط اتباع خارجی بایستی نام ، نام خانوادگی، تاریخ تولد و شماره‌ گذرنامه وارد شود. اتباع خارجی بایستی گذرنامه‌ی معتبر داشته باشند. همچنین آن دسته از اتباع افغانستان که گذرنامه ندارند، باید برگه‌ی تردد (مرخصی) با ۱۰ الی ۱۵ روز اعتبار به همراه داشته باشند. فرزندان اتباع افغانستان در صورتی که سن کمتر از ۱۰سال داشته باشند، می‌توانند به همراه والدین و با برگه‌ی تردد آنها سفرکنند اما برای سنین بالای ۱۰سال باید برگه‌ی تردد جداگانه داشته باشند.
  • پذیرایی در برخی قطارهای ویژه، اختیاری و با درخواست مسافر هنگام تهیه‌ی بلیط انجام می شود و هزینه‌ی آن به بهای بلیط اضافه می‌گردد. مسافر می‌تواند تنها تا ۲۴ ساعت قبل از حرکت، ‌رزرو بلیط با امکان خرید غذا را انجام دهد.
  • حضور در ایستگاه یک ساعت قبل از حرکت قطار الزامی است. همچنین ده دقیقه مانده به حرکت، تمام درهای قطار بسته خواهد شد و بعد از بسته‌شدن درها برای جلوگیری از خطرات احتمالی، سوارشدن به قطار امکان‌پذیر نیست.
  • تمام مسافران قطار از لحظه‌ی ورود به ایستگاه مبداء تا خروج از ایستگاه مقصد در برابر حوادث بیمه هستند. بیمه‌ی حوادث مسافری شامل جبران هزینه‌های پزشکی و همچنین جبران نقص عضو یا فوت ناشی از حوادثی مانندآتش سوزی، تصادف، انفجار، خارج شدن قطار از ریل، مانور، سنگ‌پرانی و سایر حوادث احتمالی می‌شود.
  • در صورتی که مسافر بخواهد بلیط دو قطار متوالی را تهیه کند، باید حداقل ۳ ساعت بین زمان رسیدن قطار اول به مقصد و حرکت قطار دوم فاصله در نظر بگیرد. در غیر این صورت مسئولیت کنسل شدن بلیط دوم با مسافر است.و شامل قوانین پرداخت خسارت نخواهد شد. همچنین در صورتی که مسافر بخواهد از وسیله نقلیه دیگری برای ادامه مسیر بعد از قطار استفاده نماید بایستی فاصله زمانی ۴ ساعت از زمان رسیدن به مقصد و حرکت وسیله نقلیه دوم رعایت نماید.
  • در رزرو قطارهای رجا بهمراه هتل، نوع اتاق و مدت اقامت می بایست متناسب با تعداد مسافران انتخاب شود. بطور مثال در صورت تمایل به سفر و رزرو انفرادی اتاق لزوما می بایست اتاق یک تخته انتخاب شده و از انتخاب اتاقهای چند تخته اجتناب شود.
چاپ بلیط
  • طبق قوانین و مقررات قطار راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مسافر ملزم است برای سوار شدن به قطار بلیط چاپ‌شده را ارائه کند. در صورت وارد شدن خسارت به قطار، پرداخت خسارت فقط به دارندگان نسخه‌ی چاپی بلیط امکان‌پذیر است.
  • مسافران نود تیکت می توانند بلیط خود را بر روی کاغذ A4 دورو سفید چاپ کنند. مسافران بایستی از چاپ بلیط بر روی کاغذهای آرم دار و طرح دار جدا خودداری کنند. همچنین چاپ بلیط در کلیه‌ی ایستگاه‌های دارای فروش بلیط و مراکز فروش سطح شهر با پرداخت ۱۰.۰۰۰ ریال برای هر برگ امکان‌پذیر است .
  • در حال حاضر فقط مسافران قطارهای زندگی، سبز و سیمرغ شرکت رجا در ایستگا‌هه‌ای راه‌آهن تهران و مشهد می‌توانند بدون چاپ بلیط و با ارائه‌ی کارت شناسایی معتبر با قطار سفر کنند.
  • در صورتی که مسافر به اینترنت دسترسی نداشته باشد، در صورت مفقودی بلیط می تواند در زمان اداری به ایستگاه‌های راه‌آهن که سیستم آنلاین فروش بلیط دارند، مراجعه کند و دوباره بلیط را دریافت کند. همچنین به شرط حضور به‌موقع (حداکثر ۴۵ دقیقه مانده به حرکت) در ایستگاه‌های راه آهن که سیستم فروش بلیط آنلاین دارند و در وقت اداری، بلیط المثنی طبق آیین‌نامه‌ی مربوط صادر می‌شود. بلیط مفقودی باید از طریق شبکه‌ی رایانه‌ای صادر شده و استرداد نشده باشد. صدور بلیط المثنی با ۵ درصد قیمت کل بلیط، انجام می‌شود و در صورت مفقود شدن آن، بلیط المثنی دیگری صادر نخواهد شد. درحال حاضر بلیط المثنی از طریق سیستم استرداد نمی‌شود. (استرداد بلیط المثنی فقط به شرط ارائه‌ی بلیط اصلی و بلیط المثنی به صورت همزمان در ایستگاه‌های آنلاین و کلیه‌ی نمایندگی‌های فروش و با هماهنگی مرکز یکپارچه فروش بلیط قطار انجام می‌شود).
تعرفه‌های بهای بلیط قطار

  • بزرگسال: سن مسافر برای تنها سفر کردن حداقل باید ۱۲ سال تمام باشد. همچنین بلیط شخصی که در تاریخ شروع سفر بیش از ۱۲ سال سن داشته باشد، تمام بها حساب می‌شود.
  • کودک: بلیط کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال نیم‌بهاست.
  • نوزاد: قیمت بلیط نوزادان تا ۲ سالگی، معادل ۱۰درصد از بهای کل بلیط (معادل بهای بیمه‌ی مسافر) است. همچنین در این شرایط صندلی به نوزاد تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که مسافر بخواهد برای نوزاد خود صندلی بگیرد، بلیط نوزاد نیم‌بها محاسبه می‌شود.
  • جانبازان و خانواده‌های شهدا: بر طبق قوانین و مقررات قطار بهای بلیط جانبازان و خانواده‌های شاهد نیم‌بهاست و در حال حاضر تنها از طریق مراکز فروش حضوری با ارائه‌ی اصل کارت شناسایی معتبر بنیاد شهید صادر می شود. همچنین به آزادگانی که جانباز نیز باشند و درصد جانبازی قید شده در کارتشان بالاتر از ۲۵ درصد باشد نیز بلیط نیم بها تعلق می‌گیرد. در صورت استفاده از سهمیه های شاهد و یا جانباز همراه داشتن کارت ایشان ( معتبر ) در هنگام صدور بلیط به صورت حضوری و نیزسوار شدن به قطار الزامی است .در صورتی که جانباز نتواند به تنهایی سفرکند و طبق تشخیص بنیاد جانبازان، حضور یک نفر همراه با مسافر جانباز الزامی باشد، با ارائه معرفی‌نامه از بنیاد، بلیط فرد همراه نیز نیم‌بها صادر می‌شود.
  • کسر کوپه: هنگام خرید کوپه دربست، بهای تمام‌شده‌ی صندلی‌های خالی با کسر هزینه‌ی خدمات ایستگاهی و پذیرایی از بهای تعرفه بزرگسال محاسبه می شود و با عنوان تعرفه کسر کوپه صادر می شود.
  • تعرفه نیم‌بها در فروش بلیط قطارهای حومه‌ای حذف و تمامی بلیط‌های این گونه از قطارهای مسافری به صورت تمام‌بها صادر می‌گردند.

حمل خودرو
  • طبق قوانین و مقررات قطارمسافران می‌توانند بلیط این واگن‌ها را با روشی مشابه بلیط قطارهای مسافری از طریق شبکه‌ی رایانه‌ای فروش بلیط تهیه کنند.
  • اطلاعات مورد نیاز حمل خودرو با قطار شامل تاریخ و ساعت حرکت، شرایط تحویل خودرو و… برروی برگه بلیط درج می‌شود.
  • درصورت مفقودشدن بلیط حمل خودرو طبق مقررات، بلیط‌المثنی صادر می‌شود.
  • برای دریافت خسارت تاخیر، متقاضیان بایستی به همراه اصل لاشه‌ی بلیط و کارت شناسایی معتبر با مراجعه به یکی از مراکز فروش بلیط قطار نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند.
  • هنگام تهیه‌ی بلیط برای مسیرهای بلند (مانند مشهد ـ اهواز) برای تاخیرهای احتمالی، تخلیه‌ی واگن و بارگیری مجدد آن در ایستگاه واسط (تهران) بایستی زمان اضافه را پیش‌بینی شود.
  • اقداماتی که باید در مقصد انجام شود نیز به شرح زیر است:
    مسافر بایستی به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد، نسبت به ترخیص و تحویل خودرو با در دست داشتن مدارک مثبته (کارت ماشین، کارت شناسایی معتبر) اقدام کند، در غیر این صورت بعد از۲۴ ساعت اولیه تا ۶ روز، روزانه ۱۵۰۰۰ریال و از روز هفتم به بعد روزانه ۳۰۰۰۰ریال بابت حق توقف و هزینه‌ی انبارداری محاسبه و دریافت خواهد شد.

    برای تحویل خودرو ارائه‌ی کارت شناسایی معتبر شخص معرفی‌شده در بارنامه‌ی حمل خودرو که در مبداء تکمیل شده، الزامی است و از تحویل خودرو به افراد غیر و بدون مدارک مثبته خودداری خواهد شد. در صورت تاخیر در تحویل خودرو در مقصد پس از ۲۴ ساعت تاخیر در تحویل خودرو، ۵۰درصد کرایه برگشت داده می‌شود و در صورت عدم تحویل خودرو در مقصد ۱۰۰درصد کرایه برگشت داده می‌شود.

کوپه‌ی دربست
  • برای دربست کردن کوپه طبق قوانین و مقررات قطار بایستی هنگام انتخاب مسیر و جستجو تیک کوپه دربست را انتخاب شود و فرآیند خرید تکمیل گردد.
  • هنگام دربست کردن کوپه درصورتی‌که تعداد مسافران کمتر از تعداد صندلی‌های کوپه باشد، بایستی پس از انتخاب گزینه‌ی دربست‌کردن کوپه تعداد واقعی مسافران بزرگسال و کودک را در قسمت مربوطه وارد کنید. بهای تمام‌شده‌ی صندلی‌های خالی با کسر هزینه‌ی خدمات ایستگاهی و پذیرایی به صورت خودکار محاسبه می شود.
  • در قطارهای سالنی امکان انتخاب گزینه کوپه‌‌ی دربست وجود ندارد.
  • در کوپه‌ی دربست بلیط نوزادان زیر ۲ سال به دلیل رزرو صندلی، نیم‌بها محاسبه می‌شود.
  • مسافر می‌تواند بعد از دربست‌کردن کوپه فقط یک نفر مسافر اضافی را بدون بلیط با این شرایط به همراه خود به قطار ببرد:
    1. حق درخواست جا خارج از همان کوپه وجود ندارد
    2. قبض این مسافر مطابق استحقاق او توسط رئیس قطار صادر می‌شود.

قوانین و مقررات قطار
شرایط استرداد بلیت

مقررات ابطال و استرداد بلیت در مراکز فروش :

  • طبق قوانین و مقررات قطار بلیت تا یک ساعت پس از صدور، به شرط عدم حرکت قطار، و بازبودن مراکز فروش ،در مرکز صادر کننده‌ی بلیت با پرداخت کامل بهای آن به مسافر قابل ابطال می‌باشد.
  • بلیت قطارهای مسافری درکلیه‌ی مراکز فروش بلیت(در ساعت کاری نمایندگی های فروش بلیت) و ایستگاه راه آهن(در صورت وجود مرکز فروش بلیت در آن ایستگاه) با ارائه‌ی کارت شناسایی معتبر(کارت ملی-شناسنامه-گذرنامه)طبق مقررات زیر، قابل استرداد می‌باشد و نیازی به مراجعه به مرکز خرید بلیت نیست:
  • – تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار،۹۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
  • – از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار، ۷۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
  • – از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه‌ی حرکت قطار۵۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
  • – استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نمی‌باشد و هزینه بلیت مسافر سوخت می شود.

استرداد بلیت اینترنتی

امکان خرید اینترنتی بلیت قطار از طریق سایت http://90ticket.ir امکان پذیر می باشد. ولی استرداد بلیت اینترنتی صرفا از طریق یکی از مراکز فروش بلیت قطار و با ارائه کارت شناسایی معتبر(کارت ملی-شناسنامه-پاسپورت)امکان پذیر می باشد، به این ترتیب که مسافر پرینت بلیت را تهیه و همراه یکی از کارت های شناسایی معتبر به یکی از مراکز فروش مراجعه و بلیت خود را به صورت حضوری استرداد می نمایند.

شرایط پرداخت خسارت (جدول تاخیرات)
نحوه پرداخت خسارت به مسافرین

مسافر می تواند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ حرکت قطار، با ارائه اصل بلیت به همراه کارت شناسایی معتبر(کارت ملی یا شناسنامه) به دفاتر فروش بلیت مراجعه و نسبت به دریافت مبلغ خسارت اقام نماید.لازم به ذکر است که قبوض در آمد صادره در قطار و بلیت offline مشمول پراخت خسارت تاخیر نمی شوند.

تاخیر از مبدا:در صورت تاخیر از مبدا حرکت قطارهای مسافری موراد زیر لحاظ می گردد:

۱- اگر تاخیر از مبدا کمتر از یک ساعت باشد در هر صورت به تاخیر نهایی ورود قطار به مقصد اضافه خواهد شد.

۲- اگر تاخیر قطار از مبدا بیشتر از یک ساعت باشد مسافرین می توانند در صورت انصراف از سفر خود تا قبل از حرکت قطار نسبت به اخذ کل مبلغ بلیت از ایستگاه اقدام نمایند . لیکن در صورت سفر با قطار” تاخیر از مبدا اولیه” به تاخیر نهایی ورود به مقصد اضافه خواهد شد.

۳- مسئولیت تائید و اعلام دقیق میزان تاخیر در مبادی حرکت “رئیس قطار مسافری” می باشند تا پس از اعلام به اداره کل اقدامات لازم انجام پذیرد.

تاخیر در طول مسیر: 

  • در صورت مسدودی خط و یا مشکل فنی قطار که امکان اعزام قطار از مبدا و یا ادامه مسیر از بین راه تا مقصد میسر نباشد و مسافرین، بخشی از مسیر را بوسیله اتوبوس جابجا شوند پنجاه درصد(۵۰%) بهای بلیت به مسافرین مسترد شده و هزینه تامین وسیله نقلیه جایگزین، به منظور جابجایی مسافرین خسارت دیده، به عهده عامل تاخیر(راه آهن یا شرکت حمل و نقل ریلی مسافری) خواهد بود.  
  • در صورتی که موارد تاخیر ناشی از حوادث غیر مترقبه و فورس ماژور باشد،هیچ خسارتی پرداخت نخواهد شد.

تاخیر منجر به جاماندن مسافر:

  • در صورت تاخیر بیش از زمان معین که منجر به جا ماندن مسافر از قطار( با رعایت فاصله زمانی سه (۳) ساعت بین زمان مقرره ورورد قطار اول به مقصد و زمان مقرره حرکت قطار دوم)، یا وسیله نقلیه بعدی(با رعایت فاصله زمیانی چهار(۴) ساعت بین زمان مقرره حرکت قطار و زمان حرکت وسیله نقلیه دوم شده) و این تاخیر منجر به اقامت در شب شود، هزینه اقامت و غذا به عهده عامل ایجاد تاخیر(شرکت راه آهن ج.ا.ا و یا شرکت حمل و نقل ریلی مسافری)می باشد.

نحوه پذیرایی:

  •  در صورتیکه قطار مسافری از مرز زمان منجر به پرداخت خسارت تاخیر عبور نماید و ورود برنامه ای آن به مقصد قبل زا ساعت های هشت صبح، سیزده عصر و بیست شب باشد،این قطار در صورت ورود واقعی به مقصد پس از ساعت های هشت صبح، سیزده عصر و بیست به ترتیب مشمول یک وعده پذیرایی رایگان (صبحانه یا ناهار یا شام) خواهد شد.

جدول میزان ساعات تاخیر مشمول پرداخت خسارت به مسافرین
ردیفمسیرمیزان ساعت
مشمول ۵۰% خسارت
۱ ترن ست تهران- اراک و بالعکس۱
۲ ترن ست تهران-یزد و بالعکس۱
۳ ترن ست تهران- میانه و بالعکس۱
۴ ترن ست تهران- زنجان و بالعکس۱
۵ تهران-سمنان و بالعکس ۱
۶ تهران- میانه و بالعکس ۱.۵
۷ شاهرود- مشهد و بالعکس ۱.۵
۸ تهران- همدان و بالعکس ۱.۵
۹ تهران- رشت و بالعکس ۱.۵
۱۰ ترن ست تهران- مشهد و بالعکس ۲
۱۱ تهران- اصفهان و بالعکس ۲
۱۲ تهران- ساری و بالعکس ۲
۱۳ تهران- شاهرود و بالعکس ۲
۱۴ طبس- مشهد و بالعکس ۲
۱۵ شیراز-اصفهان و بالعکس ۲
۱۶ تهران- مراغه و بالعکس ۲.۵
۱۷ تهران- یزد و بالعکس ۲.۵
۱۸ سمنان- مشهد و بالعکس ۲.۵
۱۹ تهران- اندیمشک و بالعکس ۲.۵
۲۰ یزد- بندر عباس و بالعکس ۲.۵
۲۱ تهران- تبریز و بالعکس ۲.۵
۲۲ تهران- گرگان و بالعکس ۲.۵
۲۳ کرج-تبریز و بالعکس ۲.۵
۲۴ تهران- مشهد و بالعکس ۳
۲۵ تهران- مهاباد و بالعکس ۳
۲۶ تهران- خواف و بالعکس ۳
۲۷ قم- تبریز و بالعکس ۳
۲۸ کرج- مشهد وبالعکس ۳
۲۹ تهران- اهواز و بالعکس ۳
۳۰ اصفهان- بندرعباس و بالعکس ۳
۳۱ تهران- تربت حیدریه و بالعکس ۳
۳۲ تهران – جلفا و سلماس و بالعکس ۳
۳۳ تهران- شوشتر و بالعکس ۳
۳۴ تهران- شیراز و بالعکس ۳
۳۵ تهران- کرمان وبالعکس ۳
۳۶ ساری- مشهد و بالعکس ۳
۳۷ قزوین- مشهد و بالعکس ۳
۳۸ قم- مشهد و بالعکس ۳
۳۹ کاشان- مشهد و بالعکس ۳
۴۰ کرمان- مشهد و بالعکس ۳
۴۱ یزد- مشهد و بالعکس ۳
۴۲ تهران- خرمشهر و بالعکس ۳.۵
۴۳ تهران- طبس و بالعکس ۳.۵
۴۴ زنجان – مشهد و بالعکس ۳.۵
۴۵ همدان- مشهد و بالعکس ۳.۵
۴۶ رشت- مشهد و بالعکس ۴
۴۷ اصفهان- مشهد و بالعکس ۴
۴۸ تهران- بندرعباس و بالعکس ۴
۴۹ تهران- زاهدان و بالعکس ۴
۵۰ ملایر- مشهد و بالعکس ۴
۵۱ اهواز – مشهد و بالعکس ۵
۵۲ بندرعباس- مشهد و بالعکس ۵
۵۳ تبریز- مشهد و بالعکس ۵
۵۴ شوشتر- مشهد و بالعکس ۵
۵۵ شیراز- مشهد و بالعکس ۵
۵۶ مهاباد- مشهد و بالعکس ۵

مفقود شدن بلیت

با شرط حضور به‌موقع (حداکثر ۴۵ دقیقه مانده به حرکت) در ایستگاه‌های راه آهن در وقت اداری که سیستم فروش بلیت آنلاین دارند بلیت المثنی طبق آیین نامه مربوط صادر می‌شود. بلیت مفقودی باید از طریق شبکه‌ی رایانه‌یی صادر شده و استرداد نشده باشد. صدور بلیت المثنی با ۵ درصد قیمت کل بلیت، انجام می‌شود و در صورت مفقود شدن آن، بلیت المثنی دیگری صادر نخواهد شد.درحال حاضر بلیت المثنی از طریق سیستم استرداد نمی شود. .(استرداد بلیت المثنی فقط به شرط ارائه بلیت اصلی و بلیت المثنی بصورت همزمان در ایستگاههای آنلاین و کلیه نمایندگی های فروش و با هماهنگی مرکز یکپارچه فروش بلیت قطار انجام می شود)

لغو حرکت قطار

لغو برنامه حرکت قطار:

 وجه کامل بلیت، تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه‌ی مراکز فروش به مسافر پرداخت می‌شود یا می‌تواند با اولویت، بلیت برای قطارهای بعدی تهیه کند.


لغو برنامه رفت قطار برای دارندگان بلیت رفت و برگشت:

 چنانچه بلیت رفت و برگشت یکسان و همنام باشد، وجه کامل بلیت رفت حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می‌شود و یا در صدور بلیت قطارهای بعدی اولویت خواهد داشت. در صورت تمایل مسافر، وجه کامل بلیت برگشت نیز پرداخت می‌شود. حداکثر زمان استرداد بلیت برگشت ۳ ساعت قبل از حرکت قطار می‌باشد.


لغو حرکت قطار در حین سفر و بازگشت مسافران به ایستگاه مبدأ:

 چنانچه بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل آن حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش پرداخت می‌شود.


لغو حرکت قطار در حین سفر و اعزام مسافران به مقصد با سایر وسائل نقلیه: 

چنانچه توقف ناشی از حوادث طبیعی نبوده و رسیدن مسافران به مقصد با تأخیری بیش از زمان معین انجام شود، ۱۰۰ درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می‌شود.

مقررات صدور بلیت نیم بها

صدور بلیت نیم بها برای جانبازان عزیز و خانواده‌های معظم شاهد(مادر،پدر،همسر و فرزند شهید) با ارائه‌ی اصل کارت شناسایی معتبربنیاد درکلیه‌ی مراکز فروش امکان‌پذیر است.
• بلیت نیم بها برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال تمام، با ارائه‌ی شناسنامه صادر می‌شود.
• برای مسافرت کودکان زیر۲ سال بدون اختصاص جا، ۱۰ درصد بهای بلیت به عنوان هزینه بیمه و در قطار توسط رئیس قطار دریافت می‌شود. درصورت تقاضای جا برای اطفال زیر دو سال، بلیت نیم بها برای استفاده در کوپه والدین صادر خواهد شد.

چگونگی پرینت مجدد بلیت
  • در صورتی که مسافر، بلیت خود را اینترنتی تهیه کرده باشد جهت چاپ مجدد بلیت،می تواند به کلیه نمایندگی های فروش بلیت قطار مراجعه و در ازای پرداخت ده هزار ریال برای هر برگه کاغذ A۴ پرینت بلیت خود را تهیه نماید.
  • در صورت مفقودی بلیت و در صورتی که مسافر بلیت خود را از طریق دفاتر فروش بلیت یا ایستگاه تهیه کرده باشد، مسافر می تواند با مراجعه به مراکز فروش مستقر در ایستگاه های مبدا با پرداخت ۵ درصد از بهای بلیت نسبت به دریافت بلیت المثنی اقدام نماید .

مقررات مسافر بدون بلیت داخل قطار

چنانچه مسافری به هردلیل بدون بلیت به قطار سوار شود به هنگام کنترل بلیت در داخل قطار توسط رئیس قطار،ایشان می بایست علاوه بر بهای بلیت،مبلغ ۵۰% بهای بلیت را به عنوان جریمه پرداخت نماید.

توشه همراه مجاز وغیر مجاز مسافر
  •  توشه همراه :

 مسافر وسایلی را به عنوان توشه همراه می تواند با خود داخل واگن مسافری ببرد که اولاً مربوط به مسافرت بوده و ثانیاً براحتی قابل حمل باشد و بتوان آنرا زیر یا روی محل نشستن و یا بالای سر (در واگنهایی که جای قراردادن بارهای دستی را دارند) قرار داده و موجب مزاحمت سایر مسافرین و صدمه به واگن نگردیده و متناسب با فضای در اختیار وی باشد.

  • توشه همراه غیر مجاز:

طبق قوانین و مقررات قطار به توشه ای گفته می شود که مسافر مجاز به حمل آن در واگن مسافری نمی باشد.- کالای قاچاق و آنچه که طبق مقررات عمومی حمل و نقل آن ممنوع است.- کالای تجاری- کالای مشمول مقررات پستی- حیوانات (اهلی و وحشی)- مواد بد بو و یا مشمئز کننده – مواد اسیدی و خورنده و سمی- مواد منفجره و محترقه و آتش زا و سوختنی- مواد بیماری زا (شیمیایی، میکروبی و رادیو اکتیو)- کپسول گاز- ظروف بزرگ محتوی روغن و لبنیات- اسلحه و مهمات – بارهای حجیم مانند بسته های بزرگ و کارتن

  • توشه همراه مجاز :

توشه مجاز همراه مسافر به شرح زیر می باشد:

صندلی چرخدار بیمار یا معلولین- گهواره کوچک- ساک دستی یا جامه دان های کوچک محتوی وسایل شخصی مشروط بر اینکه ابعاد هر بسته یا جامدان از حدود ۷۵ سانتی متر زیادتر نباشد.- پتو، شال، پالتو، چتر- یک بسته کوچک خوراکی یا میوه و سبزی

  •  تشخیص توشه همراه غیرمجاز در حین حرکت قطار :

طبق قوانین و مقررات قطار ماموران قطار در صورت مشاهده بار بیش از حد مجاز همراه مسافر براساس مقررات ذیل عمل خواهد نمود:

۱- اگر کالای تجاری باشد (مازاد بر مصرف شخصی و هدایا) کرایه آن با صدور قبض بر مبنای ۱۰۰۰۰ ریال به ازای هر بسته در ۱۰۰ کیلومتر و کسر آن دریافت می شود. 

۲- اگر کالای خطرساز و مزاحم برای مسافرین یا صدمه زننده به واگن مسافری باشد ولی حمل آن با واگن توشه مجاز باشد، در اولین ایستگاه به واگن توشه قطار منتقل خواهد شد و کرایه آن وصول می گردد. در صورتیکه قطار واگن توشه نداشته باشد و به انبار توشه اولین ایستگاه تحویل تا پس از صدور قبض و وصول کرایه با قطارهای بعدی به مقصد و آدرس گیرنده فرستاده شود.

۳- چنانچه در حالت فوق حمل توشه غیر مجاز با واگن توشه نیز غیر مجاز باشد در اولین ایستگاه از قطار خارج خواهد شد. در مورد کالای قاچاق، مسافر و کالا تحویل نیروی انتظامی می گردند. در این حالت بهاء بلیت برای باقی مانده مسیر مسترد نمی گردد. 

یادآوری ها
  • هنگام سوار شدن به قطار عجله نکنید.
  • به سالمندان و کودکان در سوار شدن به قطار کمک کنید.
  • هنگام تردد از روی پله ها و معابر از سمت راست حرکت کنید.
  • ازگرفتن دارو ، غذا وآشامیدنی از افراد ناشناس ، جدا” خودداری کنید.
  • هرگونه موارد مشکوک و خلاف مقررات را به مدیریت سالن اطلاع دهید.
  • در مصرف آب صرفه جویی کنید.
  • در تمام اوقات به ویژه روی سکوها، مراقب کودکان خودباشید.
  • هنگام استفاده از پله برقی به نکات ایمنی توجه کنید.
  • پذیرایی در برخی قطارهای ویژه، اختیاری و با درخواست مسافر انجام می شود. لذا هنگام تهیه بلیت و در صورت تمایل به پذیرایی در قطار با پرداخت هزینه مربوطه بلیت خود را دریافت نمایند
  • پرداخت خسارت، با ارائه‌ی اصل شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه یک برگ کپی آن و لاشه‌ی بلیت تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه‌ی مراکز فروش بلیت امکان‌پذیر است.
  • طبق قوانین و مقررات قطاردر صورت مشاهده‌ی افراد بدون بلیت در قطارهای عادی و سریع، رئیس قطار موظف است بهای کامل بلیت را از مسافر با صدور قبض مربوط، دریافت کند. درقطار اکسپرس ۵۰ درصد بیش از بهای بلیت اخذ خواهد شد.
  • صدور قبض در قطار برای مسافر بدون بلیت، به منزله‌ی تأمین جا برای وی نمی‌باشد.
قوانین و مقررات قطار