اتوبوس‌های بین شهری

تاریخچه

اولین اتوبوس‌های بین شهری که برای سفرهای بین شهری مورد استفاده قرار گرفتند اتوبوس‌های ۳۰۲ مرسدس بنز بودند که با اتاق اختصاصی شرکت اتوبوسرانی ایران پیما دیده می‌شدند که به عنوان اتوبوس ایران پیما یا سوپر دولوکس شناخته می‌شدند. اتوبوس‌های ایران پیما بسیار کم استهلاک بودند و بیش از ۳۰ سال وظیفه‌ی جابجایی مسافران بین شهری در ایران را بر عهده داشتند .

اتوبوس‌های بین شهری ولوو  B12 و B7 پس از آن به بازار ایران آمدند و سپس مرسدس بنزهای C457، اسکانیا C12 و برخی از اتوبوس‌های کارخانه‌ی رنو یکی یکی از راه رسیدند و صنعت حمل و نقل کشور راهرروز بهتر از پیش کردند.

سفرهای بین شهری در ایران با ورود اتوبوسهای بین شهری VIP وار فاز تازه ای شد .

اتوبوسهای VIP

“VIP” مخفف عبارت Very Important Person و به معنی ویژه و سفارشی می‌باشد.

اتوبوس‌های بین شهری VIP در دو مدل تخت خواب شو و نیمه تخت خواب شو وجود دارند.

در مدل تخت خواب شو که برای سفر در طول شب بسیار مناسب است، صندلی‌ها در ردیف‌های سه تایی قرار گرفته اند و اتوبوس حداکثر دارای ۲۵ عدد صندلی است.

همین تعدا کم باعث می‌شود که مسافر بتواند پشتی صندلی را تا ۱۴۵ درجه خم کرده و به راحتی استراحت کند. در بخش زیرین صندلی قسمتی تعبیه شده که مسافر می‌تواند پاهای خود را روی آن قرار دهد.

اتوبوس‌های بین شهری نیمه تخت خواب شو، تفاوت چندانی با گروه دیگر ندارند، در حقیقت تنها تفاوت آن‌ها میزان خم شدن پشتی صندلی‌هاست.

اتوبوس‌های VIP نیمه تخت خواب شو دارای ۲۶ تا ۳۶ صندلی هستند. بر اساس فضای کمی که بین صندلی‌ها وجود دارد شاید بتوان گفت این گروه از اتوبوس‌ها برای مسافت‌های کوتاه‌تر و سفر در طول روز گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شوند.

به طور کلی اتوبوس‌های VIP از صندلی‌های بسیار راحت و عریضی برخوردار هستند. شاید بارزترین ویژگی آن‌ها همین صندلی‌ها باشد.

اسکانیا یا ولوو


فضای بیشتر

به دلیل اینکه برای صندلی‌ها فضای بیشتری در نظر گرفته شده، ظرفیت این اتوبوس‌ها کمتر از اتوبوس‌های عادی است. لازم به ذکر است زمانی که شما بلیط اتوبوس VIP را خریداری می‌کنید، در واقع نوع اتوبوس را مشخص کرده اید نه کمپانی سازنده‌ی آنرا.

به غیر از تفاوت در نوع صندلی‌ها، اتوبوس‌های VIP از سیستم تهویه‌ی مطبوع هوا و همینطور سیستم گرمایشی و سرمایشی استاندارد بهره مند هستند. لازم به ذکر است صندلی‌های این اتوبوس‌ها مجهز به مانیتور شخصی می‌باشند و مسافر در طول سفر می‌تواند به تماشای فیلم، سریال و کارتون بپردازد، از موسیقی لذت ببرد و یا حتی به انجام برخی از بازی‌های کامپیوتری بپردازد.

همچنین غالب اتوبوس‌های VIP مجهز به وای فای هستند. یکی دیگر از خصوصیات مهم اتوبوس‌های VIP فاصله‌ی ۶۰ سانتی متری بین چرخ‌های اتوبوس تا کف آن است که باعث می‌شود در طول مسیر و به هنگام ترمز و یا عبور از دست انداز، مسافر هیچ ضربه ای را حس نکند.

به خاطر داشته باشید این فاصله برای تمامی صندلی‌ها یکسان است، بنابراین تفاوت خاصی بین صندلی‌های اول و آخر اتوبوس وجود ندارد. طبیعتاً قیمت بلیط اتوبوس VIP نسبت به اتوبوس‌های معمولی بیشتر است، چرا که مسافر از راحتی و امکانات بیشتری برخوردار خواهد بود.

از اتوبوس‌های VIP نه تنها در مسیرهای بین شهری داخل کشور استفاده می‌شود، بلکه به دلیل امکانات و ایمنی این گروه از اتوبوس‌ها در مسافرت‌های خارجی نیز گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌روند.

در سفرهای خارجی با اتوبوس‌های VIP به غیر از خدمات رایج، پذیرایی کامل‌تری به صورت وعده‌های غذایی انجام می‌گیرد.

سرعت نیز یکی دیگر از موارد بسیار مهمی است که غالباً برای مسافران مطرح می‌گردد. اگرچه تمامی وسایل نقلیه می‌بایست سرعت مجاز را رعایت کنند، اما اتوبوس‌های مدرن نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر از سرعت بالاتری برخوردارند.

اتوبوس‌های بین شهری