مشهد مقدس

تاریخچه

مشهد مقدس یکی از کلان شهرهای ایران در شمال شرقی کشور و مرکز استان خراسان رضوی می باشد. شهر مشهد در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است .

مشهد با وسعت ۳۵۱ کیلومتر مربع مساحت می باشد ، همچنین بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ با داشتن بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران می باشد.

اقتصاد و جامعه

مشهد به واسطه وجود حرم حضرت علی بن موسی الرضا ، سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلین زائر از داخل کشور و دو میلیون زائر از دیگر نقاط جهان می باشد.

مشهد دارای یک فرودگاه بین المللی ، یک ایستگاه راه آهن و سه پایانه بین شهری است که ارتباط بین این شهر و سایر نقاط را برقرار می سازند. برای تهیه ارزانترین بلیط هر کدام از انواع سفر کافی است به سایت ۹۰ تیکت سر بزنید و به راحتی و با کمترین هزینه بلیط سفر خود را تهیه فرمایید

اقتصاد مشهد متکی به گردشگری مذهبی با تمرکز بر حرم امام هشتم می باشد که در کنار آن وجود مراکز تجاری بزرگ و مراکز تفریحی جدید و امکانات پزشکی قابل قبول موجب رونق گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت نیز شده است.

بیشتر از ۹۳% جمعیت مشهد فارسی زبان می باشند . این شهر در سال ۱۳۸۸ رسماً به عنوان پایتخت معنوی ایران انتخاب شد و در سال ۲۰۱۷ نیز به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی برگزیده شد.

آب و هوا

مشهد مقدس در حوزه رودخانه کشف رود و در دشت مشهد بین کوههای بینالود و هزار مسجد قرار گرفته است . ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد ۱۱۵۰ متر می باشد .آب و هوای این شهر متغییر و درعین حال معتدل و متمایل به سرد و خشک است .مشهد از تابستانهای گرم و خشک که بیشینه دما در تابستان به ۴۳ درجه بالای صفر و زمستانهای سرد و مرطوب با دمای کمینه ۲۳ درجه زیر صفر برخوردار است .

هتلهای مشهد

برای اقامت در مشهد مقدس گزینه های زیادی وجود دارد و درواقع در این شهر همه گونه امکانات و محلهای اقامتی وجود دارد، از هتل و یا هتل آپارتمانهایی با درجه و امکانات پایین تا هتلهای ۵ ستاره و لوکس با بالاترین امکانات مورد نیاز مسافر. در حال حاضر بیش از ۵۰% از تختهای گردشگری کشور در شهر مشهد قرار دارد که در زیر به تعدادی از این هتلها را اشاره می کنیم .

هتلهای پنج ستاره :

هتل مجلل درویشی ، هتل مدینه الرضا ، هتل بین المللی قصر طلایی ، هتل الماس ۲ ، هتل پارس مشهد ، هتل پردیسان ، هتل بین المللی قصر ، هتل هما و …

هتلهای چهار ستاره:

هتل آرمان ، هتل مشهد ، هتل بشری ، هتل اترک ، هتل حیات شرق ، هتل الماس ، هتل ایران ، هتل الغدیر ، هتل جواد ، هتل تارا ، هتل طوس ، هتل آزادی ، هتل سلام ، هتل کیانا ، هتل جواهر شرق و …

مشهد مقدس


هتلهای سه ستاره :

هتل نور ، هتل حافظ ، هتل خیام ، هتل گل سرخ ، هتل آفتاب شرق ، هتل هلیا ، هتل الرحمان ، هتل آپادانا ، هتل استار ، هتل جواهری ، هتل آیران ، هتل ستارگان ، هتل ترنم ، هتل آرامیس ، هتل پارسیان ، هتل آفاق ، هتل اطلس ، هتل زیارت ، هتل رسالت ، هتل کیان ، هتل هلیا و …

هتلهای ۲ ستاره :

هتل طبرستان ، هتل سفیران ، هتل خاور ، هتل دیدار ، هتل شمس ، هتل مهتاب ، هتل میچکا ، هتل رضا ، هتل هرند ، هتل اخوان ، هتل آراد ، هتل ارگ ، هتل امیرکبیر ، هتل المپیا ، …

جاذبه های گردشگری

حرم علی ابن موسی الرضا

حرم مطهر امام هشتم بزرگترین و مشهورترین مکان دیدنی مشهد مقدس است. معماری فوق‌العاده ، فضای عرفانی و آرامش‌بخش و سرشار از معنویت برای زائران وجود دارد ، حتی اگر شخص مذهبی هم نباشید، بازدید از آنجا، خاطره‌ای به یاد ماندنی برای شما خواهد بود.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است . این آرامگاه در نزدیکی شهر تاریخی طابران و بقعه هارونیه قرار دارد. بنای فعلی این مجموعه به شکل تخت جمشید و پاسارگاد ساخته شده است در کنار آن یک موزه وهمچنین محوطه وسیعی برای قدم زدن دارد و یک چایخانه نیز در محوطه قرار دارد.

آرامگاه نادر شاه

آرامگاه نادر شاه در مجموعه باغ موزه نادری شهر مشهد مقدس قرار دارد . این مجموعه در شمال غربی چهاررراه شهدا قرار دارد و از یک قسمت مرکزی و دو تالار موزه تشکیل شده است .

شاندیز

شاه دژ یا شاه دیز نام قدیمی شهر شاندیز است و در ۱۲ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار گرفته است. آب و هوای منطقه شاندیز بسیار خوب و معتدل است.

اما خوشمزه ترین بخش شاندیز غذای معروف شاندیز یعنی شیشلیک است. اگر به این منطقه سفر کردید این غذای لذیذ را فراموش نکنید. چرا که با خوردن شیشلیک شاندیز است که سفر شما کامل می شود. بهترین شیشلیک ها را می توانید فقط و فقط در شاندیز امتحان کنید. این خوراک از شش تکه گوشت گوسفندی و با روشی مخصوص تهیه می شود و به قدری خوشمزه است که می توان گفت شهرت جهانی دارد.

جنگل جیغ

روستای سربرج که یکی از روستاهای بخش طرقبه است به دلیل وجود پدیده زیبا و هیجان انگیز در آن،گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کرده است.جنگل جیغ در این روستا قرار دارد و باعث شده تا عده ی زیادی از گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه سفر کنند.

این جنگل یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های مشهد است که شب ها سرو صدای عجیبی مانند جیغ را می توان در آن شنید.

در واقع بر روی بعضی از این درخت ها نزدیک ۳ هزار جیرجیرک می نشیند و تعداد آن ها به قدری زیاد است که آواز دسته جمعیشان همانند جیغ وزوزه به نظر می رسد.این جیرجیرک ها معمولا تا ۴۰ روز زنده هستند و سپس از بین می روند.

پارک‌های آبی

مشهد مقدس دارای ۴ پارک آبی ساخته شده و ۱ پارک آبی درحال ساخت می‌باشد؛ که از این حیث همراه با دبی در صدر شهرهای خاورمیانه قرار گرفته است.

خرید سوغات

یکی از مهم ترین بخش‌های سفر هر گردشگر یا زائر به مشهد مقدس ، خرید سوغات است. مهمترین سوغات مشهد زعفران و خشکبار (نخود و کشمش در این میان مشهورتر است) می‌باشد. سوغات دیگر مشهد صنایع دستی، فرش دستباف و سوغات مذهبی همچون مهر، تسبیح، جا نماز و انگشتر عقیق است. در این بین قدیمی ترین سوغات شهر مشهد ظروف سنگی است که توسط صنعت کاران سنتی در مشهد ساخته می‌شود.

مشهد مقدس


مراکز خرید مشهد مقدس

۱- مرکز خرید پروما :

مجتمع تجاری پروما مشهد یکی از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای پروما در سطح کشور میباشد که در این مجتمع تجاری انواع مواد خوراکی، میوه، البسه، کیف و کفش، لوازم خانگی ،پوشاک ،زعفران، خشکبار و سوغات مشهد به فروش میرسد.
آدرس مجتمع تجاری پروما : مشهد، ضلع شمال شرقی میدان جانباز ،مجتمع تجاری پروما

۲- مجتمع تجاری الماس شرق :

مجتمع الماس شرق در مشهد دارای ۶ طبقه است و ۱۲۳۸ واحد تجاری در آن مشغول به کارند. از جمله فروشگاه هایی که در الماس شرق وجود دارد می توانیم به مغازه های پوشاک، طلا، نقره و دلیجات، کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و انواع کافی شاپ و رستوران اشاره کنیم.

همچنین در مجتمع تجاری الماس شرق شهربازی سرزمین عجایب، سینمای ۵ بعدی، عکاسخانه سنتی ایران من، آبنمای جامپینگ و آکواریوم شهر دریایی نیز وجود دارد که به جذابیت محیط افزوده است. همچنی برند معروف “برندس” که از پوشاک آقایان است نیز در این مجتمع وجود دارد.

آدرس مجتمع الماس شرق : مشهد ، انتهای خیابان خیام شمالی ، بلوار بهارستان

مجتمع تجاری آلتون :

مجتمع تجاری آلتون مشهد جزء یکی از بلندترین ساختمان ها و همچنین لوکس ترین برج‌ها و مراکز خرید مشهد و ایران است و در این مجتمع تجاری انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، تلفن همراه و کالاهای دیجیتال به فروش میرسد.
آدرس مجتمع تجاری آلتون : مشهد، بلوار دانشگاه، بین دانشگاه ۲۲ و ۲۳

مجتمع تجاری ویلاژ توریست :

مجتمع تجاری تفریحی ویلاژ توریست یکی از مجتمع های خوب در بین مراکز خرید مشهد به شمار میرود. در این مجتمع تجاری انواع برندهای خوب لباس، کیف و کفش، شال و روسری وجود دارد و دارای شهربازی به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع میباشد.
آدرس مجتمع تجاری ویلاژ توریست : مشهد، ابتدای جاده طرقبه، ویلاشهر .

مشهد مقدس

برای تهیه ارزانترین بلیط هوایی ، ریلی و زمینی مشهد مقدس ما را در ۹۰ticket.ir دنبال کنید .