قشم

جزیره قشم

جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران و یکی از معروفترین جزیره های جنوبی کشور می باشد . وقتی صبحت از قشم می شود ناخودآگاه به یاد خرید از بازارهای فراوان آن می افتیم ولی باید بدانیم که طبیعت بکر و زیبای این جزیره ، آنرا به یکی از مقاصد گردشگری بسیاری از ایرانیها و توریستهای خارجی تبدیل کرده است . اگر قصد دارید به قشم سفر کنید با ما همراه باشید تا اطلاعات خوبی از موقعیت جفرافیایی ، جاهای دیدنی ، مراکز تفریحی ، مراکز خرید و …. بدست آورده و با فراغ بال به این جزیره جنوبی سفر کنید. قشم دومین مقصد گردشگری در جنوب ایران بعد از جزیره زیبای کیش می باشد.

تاریخچه

قدمت این جزیره جنوبی به دوران ساسانیان می رسد و در آن دوران به آن ابرکا وان گفته می شده است . گفتنی است که از دوران قبل از اسلام و حتی از دوران پادشاهان ماد در  این جزیره سکونت می شده است، با پیدایش اسلام ، و در همان اوایل پیدایش اسلام ، مسلمانان جزیره را فتح کرده و اینگونه بود که کم کم همه چیز رنگ و شکل دیگری به خود گرفت.

حکومت های مختلفی بر این جزیره حاکم بودند که از میان آن ها می توان به آل بویه اشاره کرد و در دورانی هم تحت تاثیر حمله مغولان و حکومت ایلخانیان بود. بعد از مدتی اروپایی ها پایشان به جزیره قشم باز شد و مدتی مخصوصا پرتغالی ها به آن حکومت کردند و این سلطه تا جایی در دوران قاجار شکل رسمی به خود گرفت تا اینکه دوران بعد از حکومت قاجار دوباره این جزیره تحت تسلط کامل ایران درآمد.

بهترین زمان سفر به قشم

با توجه به جنوبی و جزیره ای بودن قشم آب هوای این منطقه گرم و مرطوب می باشد. گرمترین زمان قشم از اوایل تیر تا اوایل شهریور ماه می باشد ، بنابرابن به افرادی که از گرما فراری اند سفر به این منطقه در این زمان توصیه نمی شود ، گرچه از نظر قیمت ارزانترین موقع سفر به قشم می باشد. بهترین زمان سفر به قشم اوایل پاییز تا اوایل بهار می باشد . و ماههای دی ، بهمن و اسفند بهترین زمان سفر به قشم می باشد.

اقامت در قشم

برای اقامت در قشم می توانید بسته به بودجه سفر از هتلهای ارزان قیمت با ۱۵۰ هزارتومان هزینه تا ۴۰۰ هزارتومان محل اقامتتان را انتخاب کنید ، همچنین می توانید از خانه های بوم گردی موجود در روستاهای قشم نیز استفاده کنید .

برای خرید ارزانترین بلیط هواپیما ، قطار و یا اتوبوس می توانید به سایت ۹۰ticket.ir مراجعه کنید.

قشم

جاذبه های گردشگری قشم

ژئو پارک قشم

تنها ژئو پارکی که در منطقه خاورمیانه ثبت جهانی شده است و در آن گونه متنوعی از خزندگان ، پرندگان و چهارپایان زندگی می کنند و به همین دلیل یکی از مهمترین اکوسیستمهای ایران می باشد .

جزیره ناز

جزایر ناز با تمام ساحل هایی که تا به حال دیده اید تفاوت دارد، اینجا هنگام جزردریا ، باریکه‌ای از شن‌های درخشان، سه صخره‌ بیرون آمده از آب را به قشم وصل می‌کنند. این جزایر را محلی‌ها دو کَردَه می‌نامند و در نقشه‌ها به نام جزایر ناز ثبت شده‌اند و با همین نام نیز برای گردشگران شناخته‌ شده هستند. در زمان جزر با پس‌ روى کامل آب دریا، براى مدت کوتاهى، باریکه‌اى از خشکى جزیره ناز را به ساحل قشم وصل مى‌کند. هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین زمان مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بالای ارتفاعات، تنگه هرمز، جزیره لارک را تماشا کنند.

جزیره هنگام

هنگام، جزیره دلفین های بازیگوش است ؛ این جزیره در جنوب کشورمان قرار دارد و اگرچه کوچک است اما جز یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری به شمار می رود. هنگام در فاصله ۲ کیلومتری قشم قرار دارد و برای رسیدن به آن باید سوار قایق هایی که در جزیره ی قشم است شوید تا بعد از طی مسیری کوتاه به این جزیره برسید. به طرف این جزیره که حرکت می کنید، اولین چیزی که توجه تان را جلب می کند، شن های تمیز و براق و آب های آبی و بی نهایت زیبایی است که در زیر انوار طلایی خورشید درخشش آنها ده ها برابر می شود. در این قسمت از جزیره می توانید صخره های صدف نشان زیادی را ببینید و یکی از هیجان انگیزترین بخش سفر به آن دیدن این صدف های رنگارنگ است.

دره ستارگان

دره‌ ستارگان در شمال روستای برکه خلف قرار داره . خود روستای برکه ‌خلف هم در فاصله‌ی پنج کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قرار گرفته. جالبه بدونید که محلی‌ها به این دره ، استاله کفته می‌گن. در زبان محلی به ستاره، استاله و به افتادن، کفته گفته می‌شه. در باورهای پیشینیان این منطقه تصور می‌شده که ستاره ها  از آسمون به این دره می افتاده‌ن. در واقع دلیل به وجود اومدن این محل، برخورد شهاب‌سنگ‌ها به این منطقه بوده. همچنین به دلیل شکل خاصی که دارد وزش باد در آن صداهای عجیبی را ایجاد می کند.

قلعه پرتغالی ها

یکی دیگه از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی جزیره قشم، قلعه پرتغالی هاست. این قلعه، در ضلع شمالی جزیره قشم و توسط دریانوردی پرتغالی به نام آلفونسو آلبرکرک، در سال ۱۵۰۷ بنا شده است .

علاوه بر قشم، پرتغالی‌ها تقریبا در بیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس قلعه‌هایی ساخته‌ن، در کنگ، در عمان، در رأس الخیمه،  در جزیره هرمز و … این قلعه‌ها با پلان چهار ضلعی نامنظم، دیوارهای به قطر حدود ۳/۵ متر دارن و برج‌هایی به ارتفاع حدود ۱۲ متر در چهار گوشه‌ی این قلعه‌هاست.  در بیشتر این قلعه‌ها، انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار وجود داره.

درباره‌ی عبادتگاه‌های ساخته شده در داخل این استحکامات، جالبه بدونید که کلیسای بعضی از این قلعه‌ها، دارای دو ردیف ستون‌های سنگی دایره‌ای شکل بوده و با قوس‌های زیبایی از سنگ‌های مرجانی، تراش خورده.

سیطره پرتغالی ها

با ساخت این قلعه‌ها در بنادر و جزایر جنوبی ایران، پرتغالی‌ها، تسلط کاملشون رو بر جنوب ایران تثبیت کردن و بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط پیدا کردن. تسلط پرتغالی ها بر این آبراه مهم دریایی ۱۱۰ سال طول کشید. در این مدت، اون‌ها به ساختن دژها و استحکاماتی پرداختن که از جمله‌ی اون‌ها می‌شه به دژهای هرمز ، قشم و لارک اشاره کرد.

سیطره ی پرتغالی ها بر جنوب ایران، ۱۱۰ سال ادامه یافت و در این مدت، اون‌ها دائما به تحکیم استحکامات خودشون می‌پرداختند، تا اینکه سرانجام در سال ۱۶۲۳ میلادی، در زمان شاه عباس، با همکاری انگلیسی ها، قوای پرتغالی از جزایر ایرانی، یکی یکی بیرون شدند. این قلعه و بقیه‌ی پایگاههای دهانه‌ خلیج فارس رو یکی از سرداران صفوی تصرف کرده و ایرانیان تا امروز بر این پر ارزش ترین آبراهه‌ی دنیا مسلط هستند.

غار خربس

به صورت کلی غارهای خربس، مجموعه ای از غار های تو در تو هستن که از فرسایش خاک و عبور اون از داخل سنگ‌ها به وجود آمده اند . این غارها که حدود ۳۰ متر بالاتر از زمین هستند، بعدها به وسیله‌ی بومی‌ها شکل داده شده اند. بومی‌های جزیره از این غارها به عنوان پناهگاه استفاده میکرده‌اند.

تنگه چاهکوه

یکی از دیدنی‌ترین تنگه‌های فرسایش یافته‌ی جهان تنگه چاهکوه می باشد . این تنگه‌ شگفت‌انگیز در قسمت شرقی جزیره قشم قرار داره و با جلوه های خاص خودش موجب تعجب بسیاری از بازدیدکنندگان می‌شود. همه‌ی عناصر طبیعی دست به دست هم داده اند تا طی سال‌ها این پدیده رو شکل بدهند . این تنگه، دره‌ای به عمق ۱۰۰ متراست که دنیای جدید و سرزمین عجیبی رو در دل جزیره قشم به شما نشون می‌دهد. کافیست باران هم شروع به باریدن کند تا بتوانید شاهد یکی از زیباترین تصاویر طبیعت ایران باشید.

چاه های تل آب یا تلا

چاه های تلا حدود ۵۰ تا ۶۰ حلقه چاه هستن که در بندر لافت قرار دارن . در زمان‌های قدیم هنگام بارندگی آب باران در داخل اون‌ها ذخیره می‌شده و تا مدتی خنک و سالم باقی می‌مونده. گفته می‌شه که در قدیم تعداد این چاه‌ها ۳۶۶ عدد بوده، یعنی به تعداد روزهای سال و یک عدد هم بیشتر برای سال‌های کبیسه! و هر روز از یکی از این چاه‌ها برای آب شرب استفاده می‌شده،

به گفته‌ی مردمان محلی، نام این چاه‌ها طلا نیست و در اصل «تلا» است که در واقع در قدیم «تل آو» بوده. «تل» به معنی تپه‌ای که مشرف بر این چاه‌هاس، و «آو» که در زبان محل همون معنی آب رو می‌ده. این چاه‌ها شکل‌های مختلفی دارند؛ مثلا مربعی، مستطیلی، دایره‌ای و حتی گلابی شکل هستن و برداشت آب از اون‌ها توسط دلو انجام می‌شده.

قشم

مراکز خرید قشم :

در میان بازدید از مکانهای تفریحی ، جاهای دیدنی و مراکز تاریخی قطعاً رفتن به مراکز خرید قشم هم خالی از لطف نیست .

  • بازار بزرگ فردوسی

  • مجتمع اداری و تجاری نخل زرین

  • مجتمع تجاری سیتی سنتر

  • مجتمع تجاری پاسارگاد

  • مجتمع تجاری دودلفین درگهان

  • بازار پردیس

  • بازار بزرگ بین المللی ستاره

  • بازار مرجان

  • بازار سیمرغ

  • بازار راه ابریشم

  • مجتمع اداری مسکونی خورشید

  • بازارچه امام قلی خان

  • بازار سنتی قدیم قشم

  • مجتمع تجاری خلیج فارس

  • مجتمع تجاری دودلفین درگهان

  • بازار قدیم قشم

برای خرید ارزانترین بلیط هواپیما ، قطار و یا اتوبوس می توانید به سایت ۹۰ticket.ir مراجعه کنید.