ارمنستان – کشور کلیساها

تاریخچه

ارمنستان کوچکترین کشور مستقل مشترک المنافع است ، کشوری که در قفقاز قرار دارد و همسایه شمال غربی ایران محسوب می شود و ارمنستان اولین کشوری است که مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود برگزیده است .

تعداد عبادتگاهها و کلیساهای این کشور به حدود ۴۰۰۰ عدد میرسد و به همین دلیل به ارمنستان ، کشور کلیساها نیز می گویند. در این مطلب اطلاعات جامعی در رابطه با سفر به ارمنستان و بازدید از کلیساهای ارمنستان به اطلاع شما می رسانیم.

  • کلیسای جامع اچمیادزین

کلیسای جامع اچمیادزین که از آن به عنوان «نخستین کلیسای جامع در تاریخ مسیحیت » یاد می‌شود یک کلیسای جامع واقع در شهر واغارشاپات، ارمنستان می‌باشد. این کلیسا و ورودی اصلی آن یکی از زیباترین کلیساهای ارمنستان می باشد.

کلیساهای_ارمنستان
برای خرید ارزانترین بلیط هوایی ارمنستان به سایت ۹۰ticket.ir مراجعه کنید.
  • کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر

این کلیسا یک کلیسای جامع واقع در شهر ایروان پایتخت ارمنستان می باشد. ساخت این کلیسا در سال ۱۹۹۷ میلادی شروع و در سال ۲۰۰۱ به پایان رسید.این کلیسا به سبک معماری ارمنی طراحی شده است ، این کلیسا به مناسبت هزارو هفتصدمین سالگرد اعلام مسیحیت به عنوان دین رسمی در ارمنستان ساخته شده است .

این کلیسا به همراه کلیسای تثلیث تفلیس بزرگترین کلیسای منطقه قفقاز جنوبی می باشد.

کلیساهای_ارمنستان

  • صومعه کچاریس

صومعه کچاریس یک مجموعه رهبانی ارمنی قرون وسطایی مربوط به سده های ۱۱ تا ۱۳ میلادی می باشد و در ۶۰ کیلومتری شهر ایروان ، در شهر اسکی خیز تساغکادزور در ارمنستان واقع شده است .

این صومعه در دل کوههای بامباک قرار دارد.و در روزهای آبادانی یکی از مراکز مهم مذهبی ارمنستان و مکان ویژه برای آموزش عالی بوده است. امروزه این صومعه به طور کامل مرمت شده است .

کلیساهای_ارمنستان

  • صومعه خور ویراپ

این صومعه در نزدیکی مرز ترکیه و در ناحیه آرارات واقع شده است . چشم انداز عالی قله کوه آرارات درست در پشت این مکان مقدس زیبایی آن را دوچندان کرده است.

روایت است که سنت گرگوری ، مبلغ دینی به دلیل تبلیغ مسیحیت به مدت ۱۳ سال در سیاهچالی در همین مکان زندانی بوده است . سالها بعد وقتی او را پیدا می کنند به شکل معجزه آسایی و با کمک یک خانم که به صورت پنهانی به او آب و غذا می رسانده است نجات پیدا می کند.

عمق این سیاهچال به ۷ تا ۸ متر می رسد و به کسانی که فوبیای جاهای باریک دارند توصیه می شود که از این مکان دیدن نکنند.

کلیساهای_ارمنستان

  • کلیسای نوراوانک

صومعه نوراوانک یکی از معروف ترین صومعه های ارمنستان است و یکی از زیباترین و خاص ترین این صومعه ها ، نوراوانک است . این صومعه زیبا متعلق به سده سیزدهم میلادی بوده و در ۱۲۲ کیلومتری شهر ایروان و پایتخت ارمنستان در دره رودخانه آماغو یعنی نزدیک شهر یغگنادزور واقع شده است .

واژه و نام نوراوانک به زبان ارمنی مفهوم ” صومعه نو ” را دارد . سخره های آجری قرمز سپر این صومعه هستند که در همان قرن سیزدهم ایجاد شده اند.

تاریخچه

معبد با تزئینات بسیار سخت گیرانه آراسته شد . باشکوه ترین سازه صومعه کلیسای آستواتساتین که در دو طبقه و در سال ۱۳۳۹ ساخته شده است . این بنا یک معماری تاریخی فوق العاده زیبا و چشم نواز است . ساختمان مستطیل شکل معبد روی ستون های قدرتمندی بنا شده که آن را باشکوه و برجسته می کند .

نمای اصلی معبد صلیبی شکل است و صلیبی روی آن با دقت فراوان و زیبا حک شده است . همچنین در مرکز معبد سازه گنبدی شکل قرار دارد که با ستون های پیچ خورده تزئین شده و سبب می شود ظاهر این معبد بسیار متفاوت و خاص باشد .

کلیساهای_ارمنستان

  •  ویرانه‌های زوآرتنوتس 

معبد خرابه‌ها نام دیگر زوآرتنوتس است و در لیست سازمان میراث فرهنگی یونسکو نیز قرار دارد. این کلیسا نخستین کلیسای سه‌طبقه ساخته شده در دنیا در حدود قرن ششم میلادی‌ می باشد. البته  تنها سه قرن دوام داشت زیرا زلزله آسیب شدیدی به آن رساند و هم‌اکنون هم تنها ویرانه‌ای از آن باقی‌ست. 

معماری

کلیسای جامع زوارتنوتس دارای ستون‌ها با سرستون‌هایی است که چهار عدد از ستون‌ها با طرحی از یک عقاب در بالای آن در مقابل چهارپایه اصلی کلیسا ایستاده‌اند. طراحی ساختمان اصلی کلیسا به شکل دایره می‌باشد ولی در قسمت‌های داخلی آن می‌توان یک ۳۲ ضلعی را مشاهده کرد که از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌است .

بر روی لبهٔ پنجره‌ها و اتاق‌ها و همین‌طور درها می‌توان کنده کاری‌هایی را با اشکال مختلف انگور و انار دید؛ انار به معنای نماد باروری و انگور به معنای خون و قیامت می‌باشد. در قسمت‌هایی نیز حکاکی‌هایی از عقاب‌ها دیده می‌شود که نماد پیروزی، مقاومت و قیام در دورهٔ قرون وسطی بوده‌است.

کلیساهای_ارمنستان

  • کلیسای گِقارد

ساخت کلیسای قدیمی گقارد که در دل کوه ساخته شده است به دورانقبل از مسیحیت در ارمنستان باز می‌گردد. این کلیسا در قرن ۱۱ میلادی ساخته شده است ولی تکمیل این کلیسا در دل کوه تا سال ۱۲۸۸ میلادی به طول انجامیده است.

این کلیسا دارای ۲ کلیسای مجزا و یک سالن در داخل صخره است. گفته می‌شود در این کلیسا صلیبی که حضرت عیسی مسیح(ع) بر آن مصلوب شده است نگهداری می‌شود و به همین دلیل به همان نام یعنی گقارد نامیده شده است.

کلیساهای_ارمنستان

  • کلیسا تاتِو

نیایشگاه تاتِو هم مانند دیگر نیایش‌گاه‌های اَرمنستان منظره‌ی زیبایی دارد و در تابستان زیباتر هم هست. درون صومعه سرای بزرگ تاتو کلیساهای معروف و‌ مختلفی از جمله کلیسای گریگوری،کلیسای سنت مری و…قرار دارد حتی در گذشته این مکان از مهم ترین دانشگاه های ارمنستان بوده است.

این صومعه سرا یکی از نمادهای معروف کشور ارمنستان است که در فصل بهار زیبایی های تاتو به اوج خود می رسد .

کلیساهای_ارمنستان

جهت تهیه بلیط هوایی و زمینی سفر به ارمنستان ما را در ۹۰ticket.ir دنبال کنید.