سفرهای نوروزی ۹۹ – نکات موردنیاز

راهنمای سفرهای نوروزی

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی حال و هوای سفرهای نوروزی در بین بسیاری از خانواده قوت می گیرد ، آب و هوای بسیاری از نقاط ایران و جهان در این موقع از سال جان می دهد برای سفر ، برای گذراندن اوقات خوش در آب و هوای بهاری . در این موقع از سال بسیاری از خانواده ها برای رفتن به سفر برنامه ریزی می کنند ،در بسیاری مواقع در ایران چندین خانواده و یا دوستان دور هم جمع می شوند و برای رفتن به یک سفر دست جمعی برنامه ریزی می کنند.

البته بهتر است که برای رفتن به سفر در نوروز ، پیش از سفر حواس خود را جمع کرده و نکات و موارد لازم در رابطه با سفر را بدانیم و با برنامه ریزی دقیق قبل و در زمان سفر آن را به بهترین نحو ممکن برگزار کرده و همه چیز همانگونه که می خواهیم باشد.

اگر قصد مسافرت نوروزی داریم و محدودیتی برای سفر در نیمه دوم نوروز نداریم ، بهتر است که سفر خود را برای هفته دوم برنامه ریزی کنیم . برای خرید ارزانترین بلیط هواپیما ، قطار و یا اتوبوس می توانید به سایت ۹۰ticket.ir مراجعه کنید.

در این مطلب نکات لازم در مورد سفرهای نوروزی به چند دسته مانند : نکات کلی سفر ، نکات بهداشتی و نکات ایمنی ، هزینه سفر ، وسیله نقلیه و … تقسیم بندی کرده و در هر مورد اطلاعات جامع و کاملی را در هر مورد به شما خواهیم گفتیم تا سفری بی دغدغه به هر تقطه ای از جهان را که می خواهید داشته باشید.

نکات کلی سفر

تعطیلات نوروز همواره شلوغ ترین تعطیلات ایرانی برای سفر است که شما در هنگام سفر با جمعیت بی سابقه ای از مسافران در طول سفر روبرو هستید، مسافرانی که اکثراً قصد سفر به مقصد مشترکی را دارند. البته وضعیت سفر برای بیشتر مناطق و شهرهای توریستی ایران و جهان بسیار فرق می کند.

برای سفر به شهرهای توریستی و پر مسافر مانند شیراز ، اصفهان ، مشهد ، کیش و … اگر قصد تهیه بلیط دارید، حتماً باید بین از یکماه قبل برنامه ریزی کرده و بلیط خود را تهیه کنید ، وگرنه بلیطها به سرعت فروخته می شود.خوشبختانه اکنون برای تهیه بلیط به صورت آنلاین می توانید با مراجعه به سایتهای فروش بلیط ، بلیط مورنیازتان را به راحتی خرید کنید.

در صورت سفر به کشورهای دیگر در صورت نیاز به ویزا حتماً چند ماه قبل برای تهیه ویزای خود و همراهان اقدام فرمایید و بلیط هواپیما و هتل خود را رزرو نمایید. قبل از سفر تمام شرایط مقصد خود مانند : آب و هوای مقصد ، مقررات گمرک ، داروها و وسایل ممنوعه ، شرایط رانندگی ، آداب و رسوم و … را بررسی نمایید.

وسایل مورد نیاز سفرهای نورورزی

با توجه به شلوغ بودن مکانهای توریستی در نوروز و احتمال عدم دسترسی سریع به بسیاری از موارد حتماً یک سری از لوازم موردنیاز را با خود همراه داشته باشید.بعضی از این موارد عبارتند از :

  • جعبه کمکهای اولیه : جعبه کمکهای اولیه معمولاً شامل : باند ، چسب زخم ، نوار چسب کاغذی ، بتادین ، گوش پاک کن ، پنس ، چراغ نور افکن ، ژل ضدعفونی کننده و … می باشد .
  • وسایل گرمایی: وسایلی مانند پتو ، بالشت کوچک ، لباسهای ضخیم .
  • نقشه مسیر راه و مقصد سفر
  • نقشه گردشگری شهرهایی که قصد سفر به آنها را دارید .
  • به همراه داشتن وسایلی مانند چراغ قوه ، نخ و سوزن ، کبریت ، طناب و چندکاره سویسی و….
سفرهای نوروزی
نکات بهداشتی سفرهای نوروزی

یکی از اولین نکاتی که در سفر باید به آن توجه کرد مسئولیت ما نسبت به محیط اطراف مان باشد . اگر به طبیعت سفر می کنید حتماً با خود کیسه زباله همراه برده و در پایان طبیعت گردی خود زباله هایتان را با خود برگردانده و آن در سطل زباله بریزید . به هیچ عنوان زباله های تولیدی خود را در طبیعت رها نکنید .

در هنگام سفرهای توریستی در ایران یکی از بزرگترین مشکلات موجود پیدا کردن سرویس بهداشتی تمیز در مسیرهای بین شهری است. حتماً باید صابون و دستمال کاغذی همراه خود داشته باشید.البته در سالهای جدید خوشبختانه در مسیرهای پرتردد مجتمع های بین راهی بسیار خوبی ساخته شده است که امکانات مناسبی را در اختیار مسافران قرار می دهد.

هرجای برای استراحت توقف نکنید و حتماً در جایی استراحت کنید که فاصله کافی را با جاده و رفت و آمد ماشینها داشته باشد. اگر هم به کشورهای دیگر سفر کرده اید حتماً در مکانهای عمومی و پرتردد بایستید و از توقف در مکانهای خلوت خودداری نمایید.

خوردن غذا در سفرهای نوروزی

مطمئناً هیچ مسافری نمی خواهد که در سفر مریض شود، آن هم توسط غذای مصرفی. یکی از مهمترین مواردی که در سفر باید رعایت شود توجه به آب و غذای مصرفی می باشد. در مسیرهای بین شهری نباید به سراغ هر رستورانی رفت،باید حتماً رستورانی انتخاب شود که شلوغ باشد و ترجیحاً کامیونها و تریلرها در آنجا توقف داشته باشند.

اگر از خانه غذا تهیه کرده اید ، از غذاهایی استفاده کنید که به گرم کردن نیاز نداشته باشد و به راحتی فاسد نشود ، غذاهای سبک استفاده کنید ، مقداری تنقلات سالم نیز همراه خود ببرید. اگر از غذاهای کنسروی استفاده می کنید به یاد داشته باشید که حتماً به مدت حداقل ۲۰ دقیقه در آب جوش ، بجوشانید.

در سفرهای خارجی مخصوصاً اگر به جنوب شرق آسیا سفر می کنید از یخ استفاده نکنید ، بطری آب معدنی همراه داشته باشید و از رستورانهای تمیز و شلوغ غذا سفارش دهید. تا جایی که می توانید از دستفروشها غذا تهیه نکنید.

حتماً برای نوشیدن در کشورهای دیگر از آب معدنی استفاده کنید تا از ابتلا به بیماریهای خطرناکی مانند حصبه ، وبا ، اسهال و بماریهای اگلی دیگر جلوگیری نمایید.

سفرهای نوروزی

نکات ایمنی سفرهای نوروزی
ایمنی خوردو

اگر قصد سفر با وسیله نقلیه شخصی خود را دارید حتماً باید به نکات ایمنی گفته شده در زیر توجه فرمایید.ایمنی وسیله نقلیه مهمترین نکته در سفر با خانواده می باشد.

قبل از سفر حتماً معاینه فنی وسیله نقلیه خود را بگیرید تادر طول سفر هم دچار نقص فنی نشوید و هم با خیال آسوده به سفر ادامه دهید . کنترل باد لاستیک ها ، روغن موتور ، روغن ترمز ، برف پاکن ها ، چراغ ها ، باتری خودرو ، تسمه تایم و … از جمله مواردی می باشد که باید قبل از حرکت کنترل کنید.

وسایل ایمنی و مورد نیاز ماشین را در صندوق عقب ماشین قرار دهید. وسایلی مانند چراغ قوه ، لاستیک زاپاس ، کپسول آتش نشانی ، مثلث خطر ، جعبه لوازم ایمنی ، زنجیر چرخ و هر چیزی موردنیاز دیگر .

در تمام طول سفر حتماً تمام سرنشینان خودرو باید کمربند ایمنی خود را بسته باشند.

سفرهای نوروزی

اگر در تعطیلات نوروزی با وسیله نقلیه شخصی سفرمی کنید حتی الامکان در روز سفر کنید ،با سفردرروز نه تنها از زیباییهای طبیعت لذت می برید ، بلکه با اطمینان و آسودگی خاطر به سفر خود ادامه می دهید. اگر هم در شب مجبور به رانندگی شدید از نور پایین استفاده کنید تا برای رانندگان مقابل مشکلی پیش نیاورید.

باتوجه به متغییر بودن آب و هوا در سفرهای نوروزی و غیر قابل پیش بینی بودن آن حتی المکان در شب رانندگی نکنید و برای سفر در جاده های کوهستانی و ناشناخته ، حتماً از قبل اخبار مربوطه را دنبال و به علائم راهنمایی و رانندگی و علائم هشدار دهنده توجه کنید.

ایمنی منزل

فراموش نکنید که تعطیلات نوروزی برای همه فصل سفر است ، حتی آنهایی هم که به سفر نمی روند ، یا به دید و بازدید در برون خانه مشغول هستند و یا هوای خوب بهاری اجازه ماندن آنها را در خانه نمی دهد.طبعاً دزدها هم از این خانه های خالی نهایت استفاده را می برند پس یکی از مهم ترین نکات سفرهای نوروزی ایمنی محیط خانه در هنگام سفر می باشد.

حتما تمام درها و پنجره ها را ببندید و قفل کنید. شیرهای گاز، شیرهای آب و چراغ های خانه را بررسی کنید که همه بسته و خاموش باشند. وسایل قیمتی و بسیار باارزش خانه را به شخص قابل اعتماد و قابل اطمینانی بدهید تا  آن ها را برای شما نگهدارد.

اگر گلدان در خانه دارید و می خواهید شخصی به آن ها آب دهد، ترجیحا به سراغ افراد ناآشنا و نامطمئن نروید. از دوستان قابل اعتماد خود کمک بخواهید. جلوی درب آپارتمان خود حتماً حفاظ فلزی نصب کنید.

سفرهای نوروزی

راهنمای سفر به کشورهای دیگر
  • در سفرهای خارجی به هیچ غریبه اعتماد نکنید حتی به هموطنان خود ، اعتماد بی مورد به دیگران عموماً باعث مشکلات و دردسرهای جدی برای شما و همراهانتان می شود.
  • قبل از سفر اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد کشور مقصد به دست آورید. با مراجعه به سایت وزارات خارجه می توانید اطلاعات کامل و مفیدی درباره کشور مقصد خود بدست آورید.
  • برای تهیه بلیط نیز یا خودتان به سفارت مربوطه مراجعه نمایید و یا حتی الامکان به دفاتر و شرکتهای مسافرتی مجاز مراجعه نمایید.
  • در طول سفر به هیچ عنوان گذرنامه خود را به هیچ فرد غیرمرتبطی ندهید و این را بدانید که تنها پلیس حق خواستن گذرنامه از شما را دارد و هتل مرکز اقامتتان نیز باید آن را بررسی کرده و پس از تهیه یک فتوکپی از آن در حضور شما، آن را به شما برگرداند.
  • به هیچ عنوان مسوولیت بار و چمدان سایر افراد را نپذیرید. از نظر قانون، دارنده چمدان، صاحب آن محسوب می‌شود. متاسفانه بسیاری از سودجویان و قاچاقچیان با سوءاستفاده از حس نوع‌دوستی شما و بیان مطالبی تحت عنوان این چمدان برای فرزند دانشجوی من است یا مادرم با پرواز قبلی رفته و این را جا گذاشته، ممکن است از شما به عنوان حامل موادمخدر استفاده کرده و محموله‌های خود را به مقصد برسانند.
  • و طبیعی است که در صورت ایجاد دردسر برای شما، دستتان به هیچ‌جا بند نیست و از نظر قانون مجرم هستید. گاهی نیز این افراد با وعده پرداخت پول سعی در وسوسه‌کردن شما می‌کنند.‌
  • در هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد ممکن است افرادی به شما مراجعه کرده و پیشنهاد ارائه خدماتی مانند تهیه هتل، حمل و نقل، راهنمای تور و… کنند.هیچ دلیلی برای قبول این موضوع وجود ندارد.
  • چون کلیه این خدمات را به صورت قانونی و از طریق مراکز مجاز می‌توانید دریافت کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل نیز این مراکز در برابر شما و قانون پاسخگو خواهند بود. پس از اعتماد بی‌مورد در این زمینه به افرادی که نمی‌شناسید جدا خودداری کنید.
  • مدارک شناسایی، پاسپورت، ویزا و بلیت را در جایی از کیف بگذارید که دسترسی راحت‌تری به آن دارید. شاید تا وقتی که به مقصد می‌رسید، مجبور نباشید چند بار آنها را خارج کنید و دوباره سر جایشان بگذارید.
  • بهتر است پیش از اقدام به سفر، نشانی و شماره تماس سفارت جمهوری اسلامی ایران و کنسولگری‌های وابسته به آن را در کشور مقصد تهیه کرده و به همراه داشته باشید. در خارج از کشور بهترین مرجع حمایت‌کننده و پشتیبان شما، سفارتخانه و کنسولگری‌های کشورتان خواهد بود.
سفرهای نوروزی