باکو-پایتخت زیبای آذربایجان

راهنمای سفر به به باکو

باکو پایتخت و بزرگترین شهر و بندر کشور آذربایجان، شرقی ترین پایتخت قاره اروپا می باشد . همچنین باکو بزرگترین شهر جهان است که در زیر سطح آب‌های آزاد قرار دارد .مردم این شهر به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.باکو یکی از مناطق نفت‌خیز جهان می‌باشد. باکو پر جمعیّت‌ترین شهر قفقاز است. وجود تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا جذبه خاصی به این شهر داده‌است.

بخش قدیمی شهر باکو همراه با برج و حصار قلعه شهر به خوبی از سده‌های میانه بجا مانده و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانی است. جمعیت ترک‌ زبان از عنوان باکی استفاده می‌کنند که پس از رسمی شدن زبان ترکی آذری رسمیت یافته‌است.

باکو

باکو در قدیم در قلعه‌ای سنگی محصوربوده است، که هم اکنون به ایچری شهر معروف است. پس از کشف اولین میدان نفتی جهان در این شهر، به شدت بر اهمیت آن افزوده شد، به همین دلیل مراکز و خیابان‌های مهمی در دوران شوروی سابق در باکو ایجاد شد.

خیابان‌ها و ساختمان‌های زیبا دارای نورپردازی‌های شبانه، جلوه‌ای رمانتیک به این شهر داده است. مراکز مهم شهر در طول نوار ساحلی کاسپین به نام بلوار احداث شده است که به نام پارک ملی یا پارک ساحلی بلوار معروف است. باکو با جمعیتی در حدود ۳،۵۲۵،۰۰۰ نفر بزرگترین شهر ساحلی دریای خزراست.

اگر قصد سفر به باکو را دارید با ما همراه شوید تا شما را با این شهر زیبا و جذاب آشنا کنیم و چنانچه به توضیحات بیشتری نیاز پیدا کرده و یا قصد رزرو تورهای لوکس باکو و کشور آذربایجان با بهترین قیمت را دارید با کارشناسان ما در بخش تورهای خارجی در تماس باشید.

برای تهیه بهترین قیمت بلیط هواپیما و اتوبوس باکوبه سایت ۹۰ticket,ir مراجعه نمایید.

آذربایجان

تاریخچه

اولین شواهد مستند مرتبط با باکو به سده ششم میلادی برمی گردد. و از آنجا که از آن زمان اغلب بخشی از شاهنشاهی‌های ایرانی بوده‌است، پیوند تاریخی با آن‌ها دارد. پس از این که زمین لرزهٔ بزرگی در قرن ۱۲ میلادی شماخی پایتخت شروانشاهان را ویران نمود، آهسیتان اول باکو را به عنوان پایتخت جدید برگزید. در زمان ساسانیان حضور و نفوذ عنصر ایرانی در کرانه‌های اران از تالش و باکو تا دربند بسیار چشمگیر بود.

در دورهٔ شروانشاهان، باکو بخشی از شروان بود. شروان مانند بقیهٔ اران بخشی از سرزمین آذربایجان نبود. آذربایجان به منطقهٔ جنوب رود ارس گفته می‌شد. باکو پایتخت شیروانشاهان در سده‌های ۱۴ و ۱۵ میلادی بود و بعد بخشی از ایران صفوی شد.

حکومت عثمانی در قرن ۱۶ میلادی طی دوره‌ای کوتاه به قسمت اعظم قفقاز از جمله باکو حاکم بود. نادرشاه افشار توانست این قسمت از آران، گرجستان و منطقهٔ ارمنستان فعلی را دوباره به ایران بازگرداند. در جنگ‌های ایران و روس در زمان فتح علی شاه این ناحیه بر اساس عهدنامه گلستان و ترکمانچای از ایران جدا و به دست روس‌ها افتاد . باکو در اواخر قرن نوزدهم و دههٔ اول قرن بیستم از بزرگترین مناطق تولید نفت جهان بوده است.

موقعیت جغرافیایی باکو

باکو در ساحل غربی خزر در شبه جزیره آب شوران و در شمال ایران واقع شده است. این شهر بزرگترین شهر منطقه قفقازاست. باکو با جمعیتی در حدود ۳،۵۲۵،۰۰۰ نفر بزرگترین شهر ساحلی دریای خزراست.

آذربایجان

آب و هوا

شهر باکو در آذربایجان زمستان های بسیار سردی دارد و به همین نسبت تابستان های این شهر بسیار گرم می باشد . با توجه به برگزاری جشن نوروز در آذربایجان و طراوت و شادابی هوا و حال و هوای شاد مردم، بهار برای سفر به کشور آذربایجان و شهر باکو مناسب ترین زمان است.

در شهریور ماه هوای شهر باکو بسیار خنک و دلپذیر می شود و برای مسافران پاییزی فرصت سفر را ایده آل می سازد. از آبان کم کم هوا سرد شده و در دی ماه بیشترین میزان بارش برف را شاهد هستیم. از نظر وضعیت آب و هوا بهترین زمان سفر به باکو بهار و پاییز است.

حمل و نقل

برای سفر به باکو راه های مختلفی قابل دسترس است و از هر وسیله ای برای رفتن به آن می توان استفاده کرد. بهترین راه برای رفتن به باکو ‏استفاده از مسیر هوایی است. البته برای استان هایی شمال غرب ایران، استفاده از مسیر زمینی نیز جز مسیر های مورد ‏علاقه گردشگران تلقی می شود. ‏فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف یک فرودگاه بین‌المللی است که در شمال شرقی باکو در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و ‏فاصله آن تا باکو ۲۰ کیلومتراست.

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف

این فرودگاه با کد یاتا “GYD ” میزبان خطوط هواپیمایی ترکیش ایرلاینز، لوفتانزا، قطر ایرویز و دیگر خطوط هواپیمایی کوچک جهان می‌باشد. کوتاه‌ ترین مسیر بین باکو و اروپا از طریق خطوط هواپیمایی Aeroflot روسیه انجام می‌شود که پروازهای منظم روزانه بین مسکو و این شهر برقرار می‌باشد. خطوط هواپیمایی آزال جمهوری آذربایجان نیز پروازهای مستقیم خود را بین باکو و شهرهای تبریز و تهران بصورت منظم برقرار نموده است و خطوط هواپیمایی ایرانی بویژه هواپیمایی آتا نیز پروازهای هفتگی به این شهر دارد.

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف آذربایجان

رفت و آمد از فرودگاه تا مرکز شهر

اتوبوس‌های سریع السیراز ایستگاههای اتوبوس که در بیرون فرودگاه و کنار خیابان قرار دارد مابین فرودگاه وایستگاه متروی کوراوغلو در حرکت می‌باشند . هزینه استفاده از این اتوبوس‌ها ۱/۵ مانات می‌باشد که با استفاده از BakiKart که در ایستگاهای مترو فروخته می‌شود قابل پرداخت است. این اتوبوس‌ها هر ۳۰ دقیقه یکبار از ایستگاه حرکت می‌کنند.

خط N16 مابین فرودگاه و  پارک صمد وورگون، در خیابان ۲۸ می که در قلب شهر باکو واقع شده‌است، تردد می‌کنند و با هزینه ۱ مانات و در عرض ۴۰ تا ۶۰ دقیقه به آنجا می‌رسند. اتوبوس‌ها هر ۳۰ دقیقه حرکت می‌کنند و از اول صبح تا آخر شب کار می‌نمایند.

مینی بوس‌های ۱۳۵ نیز از میدان فرودگاه (فاصله فرودگاه تا میدان فرودگاه ۵ دقیقه پیادره روی دارد) تا ایستگاه ۲۸ می را در یک ساعت و با قیمت ۰/۴۰ مانات می‌پیمایند.

فرودگاه آذربایجان

تاکسی: بدون هیچ زحمتی می‌توان یک تاکسی از داخل فرودگاه تا مرکز شهر گرفت. کمترین هزینه‌ای که برای گرفتن یک تاکسی باید پرداخت شود ۱۵ مانات می‌باشد (ماشین‌های لادای قدیمی و یا تاکسی‌های بدون نام). به خاطر داشته باشید که شرکت‌های مجاز تاکسیرانی نیز در فرودگاه فعالیت می‌نمایند. این شرکت‌ها به دلیل انحصاری بودن اغلب هزینه بالای ۵۰ مانات دریافت می‌کنند که در اواخر شب گزینه‌ای اجتناب ناپذیر می‌باشند.

در برخی مواقع پلیس قیمت‌های مربوط به تاکسی‌ها را کنترل می‌نماید ولی این کنترل چندان مؤثر نیست و با توجه به عدم نصب تاکسیمتر بر روی تاکسی‌ها شما باید درهنگام گرفتن تاکسی با راننده در مورد قیمت مذاکره و به توافق برسید.

اگر شما بخواهید یک تاکسی با قیمت مناسب بگیرید می‌توانید پس از خروج از فرودگاه و پس از گذشتن از ایستگاه تاکسی در انتهای محوطه پارکینگ با راننده‌های مسافرکش شخصی صحبت کرده و با قیمت توافقی به مقصد مورد نظر بروید.

در طول مسیر اجازه ندهید تاکسی‌ها درباره قیمت دوباره با شما مذاکره نمایند این یک ترفند از طرف راننده‌ها برای اخذ قیمت بالا از شماست. شما فقط مبلغی را که توافق کرده‌اید را پرداخت نمایید. تنها با ۵ مانات شما می‌توانید یک تاکسی تا ایستگاه عزیزاووا کرایه نمایید. از این ایستگاه می‌توانید به ۴ تا ۶ ایستگاه دیگر در مرکز شهر بروید فقط توجه داشته باشید که از ساعت ۶ صبح تا نیمه شب مترو برقرار می‌باشد.

ایستگاه قطار باکو

قطارهای شبرو منظمی بین این ایستگاه و کشورهای روسیه، اوکراین و گرجستان برقرار می‌باشد که سه روز در هفته به مسکو (۶۰ ساعت) و یک روز در هفته و در روز یکشنبه به سنت پترزبورگ (۷۰ ساعت) حرکت می‌کنند.

ایستگاه قطار باکو آذربایجان

ترمینال اتوبوسرانی بین المللی باکو

این ترمینال در ۱۲ فوریه ۲۰۰۹ بصورت رسمی افتتاح شده است این مجموعه شامل ۹۵۰ اتوبوس می‌باشد که روزانه در مسیرهای داخلی و بین‌المللی تردد می‌کنند و برای بیش از ۲۰ هزار مسافر خدمات می‌دهند. این ترمینال در ۴ طبقه با ۱۴ پله برقی و ۱۰ آسانسور ساخته شده است و دارای یک هتل ۹۳ تخته، پارکینگ با ظرفیت ۷۰۰ خودرو، ۸۰۰ فروشگاه ، ۵۰۰ صندلی غذاخوری، بانک، مرکز درمانی، اداره پست، سالن انتظار و اتاق‌های VIP می‌باشد.

همچنین دفاتر شرکت‌های اتوبوسرانی و اتاق‌های استراحت برای رانندگان در نظر گرفته شده است و اتوبوس‌هایی از کشورهایی مانند ایران ترکیه و گرجستان با این ترمینال کار می‌کنند. اغلب اتوبوس‌هایی که از ایران به این ترمینال می‌آیند از شهرهای تهران و تبریز و با عبور از مرز آستارا در استان گیلان حرکت می‌کنند فاصله بین مرز ایران در آستارا تا شهر باکو با اتوبوس در عرض ۵ ساعت طی می‌شود.

ترمینال اتوبوسرانی آذربایجان

بندر بین المللی باکو

این بندر متشکل از ترمینال باری، پایانه نفتی، ترمینال آزاد و ترمینال مسافری می‌باشد. کشتی‌ها میان باکو و کشورهای روسیه، ایران، قزاقستان، (بصورت نامنظم، تقریباً هر ۷ یا ۱۰ روز یکبار) و ترکمن باشی ترکمنستان تردد می‌کنند. در صورت لزوم و قبل از شروع سفر، اطمینان حاصل کنید که ویزا مناسب را اخذ نموده باشید.

بندر بین المللی باکو آذربایجان

حمل و نقل عمومی باکو

اتوبوس

اتوبوس های بسیار مدرن برای انتقال شهری موجود هست که شما می توانید از دستگاهای مخصوصی که در ایستگاه‌های مترو و برخی ایستگاه‌های اتوبوس تعبیه شده کارت شهری برای اتوبوس و مترو خریداری کنید و برای هر بار جابجایی فقط ۳۰ گپیک (هر ۱۰۰ گپیک ۱ منات ) بپردازید.

برای استفاده از اتوبوس یا مترو در باکو می توانید از باکی کارت (Bakıkart) استفاده کنید. باکی کارت را همواره می توانید از طریق ATM که در سطح شهر و در ایستگاه های اتوبوس و مترو قرار دارد شارژ کنید.

اتوبوس آذربایجان

مترو

مترو باکو با قدمت ۵۰ سال از سیستم‌های حمل و نقل قدیمی در قفقاز هست که در سال‌های اخیر ضمن حفظ ابهت قدمت ان که نشانگر سابقه مدنیت و شهرنشینی مدرن را دارد، پیشرفت قابل توجهی از لحاظ معماری ظاهری امکانات ایستگاه‌ها و قطارها داشته است. شما برای استفاده از مترو نیاز به کارت شهری دارید که برای اتوبوس و مترو قابل استفاده می باشد و در تمامی ایستگاه‌ها میتوانید از دستگاه‌های مخصوص به قیمت ۱ منات خریداری کرده و با شارژ ان هر سفر را با ۵۰ گپیک بپردازید.

مترو آذربایجان

تاکسی

یکی از محبوب ترین سرویس‌های حمل و نقل عمومی در تمام کشورها تاکسی است، تاکسی‌ها در باکو دارای ویژگی‌های متفاوت و خدمات بسیار خوبی هستند در ادامه دو نوع از سرویس‌های باکو را به شما معرفی کنیم.

تاکسی‌های دولتی (تاکسی لندن)

در باکو سرویس تاکسیرانی دولتی و عمومی با ماشین‌های لیموزین لندنی بادمجانی رنگ برقرار است که در سطح شهر تردد دارند و مجهز به تاکسی‌متر هستند. این تاکسی‌ها ظرفیت ۵ نفر را دارند و مبلغ ۲ منات برای ورودی دریافت کرده و برای یک مسیر روزمره از هتل‌ها به مراکز خرید چیزی حدود ۵ تا ۷ منات دریافت می‌کنند. تاکسی در باکو یکی از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار پر طرفدار است، که نسبت به ترکیه و دبی بسیار نرخ کمتری دارد؛ برای سفارش این تاکسی‌ها می‌توانید با شماره ۹۰۰۰ تماس بگیرید. علاوه بر این سرویس‌های تاکسی تلفنی و اینترنتی نیز در باکو به فراوانی یافت می‌شوند که می‌توانید به راحتی در صورت آشنایی با زبان ترکی آذربایجانی از آنها استفاده کنید.

تاکسی آذربایجان

جاذبه‌های گردشگری

جاهای تفریحی و پارک‌ها

  • چرخ‌ و فلک بزرگ باکو:

این چرخ و فلک بزرگ در بلوار باکو و در کنار دریای خزر واقع شده است که ارتفاع آن ۶۰متر و در آن دویست‌وچهل سرنشین جای می‌گیرند.

چرخ‌ و فلک بزرگ باکو آذربایجان
  • پارک مرکزی باکو

یکی از تجربه هایی که نباید در باکو از دست داد، بازدید از بلوار باکو است. این ‏خیابان زیبا که در امتداد خلیج دریای خزر کشیده شده است، همواره در کنار پارکی به همین نام قرار گرفته است ودر سال ۱۹۰۹ تاسیس شد . ‏همچنین، این پارک حدود ۳ کیلومتر و ۷۵۰ متر طول دارد که در سواحل جنوبی دریای خزر از میدان ملی پرچم تا میدان ‏آزادی باکو کشیده شده‌است. وجود کافه و رستوران های متفاوت در این بلوار، در کنار مراکز خرید زیبا، از این بلوار، ‏مکانی ایده آل برای گردش ساخته است. ‏

پارک مرکزی باکو آذربایجان
  • ونیز کوچک

در در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی کافه میرواری (Mirvari cafe)، پارک آبی ونیز کوچک، سینما بهار و مراکز سرگرمی دیگری در بلوار باکو ساخته شد که تا به امروز پابرجا هستند. «ونیز کوچک» در بلوار باکو در واقع شهرکی کوچک است که در دهه‌ی ۶۰ ساخته شد. مساحت این مکان به بیش از ۱۰,۰۰۰ متر مربع می‌رسد. امروزه این مکان دو جزیره بزرگ و چندین جزیره‌ی کوچک دارد. اگر دوست دارید در مکانی خاص مشابه ونیز قایق سواری کنید، غذای خوب میل کنید و اوقات خوشی را سپری کنید، حتما به این مکان سر بزنید.

ونیز کوچک آذربایجان

جاهای تاریخی

  • ایچری شهر(شهر قدیمی باکو):

ایچری شهر مهمترین مرکز تاریخی و فرهنگی شهر باکو است. شهر باکو در قدیم در قلعه‌ای محصور بوده است که هم اکنون این قلعه حفظ شده است و در قلب شهر باکو قرار دارد به همین خاطر به ایچری شهر معروف است. کوچه پس کوچه‌های این شهر، زیبا و رمانتیک است، بناهای تاریخی از قبل از اسلام تا دوره قاجار را می‌توانید در این کوچه‌ها ببینید. دیدار از این مجموعه را به تمامی توریست‌ها توصیه می‌کنیم. دوربین عکاسی را فراموش نکنید.

شهر قدیمی باکو آذربایجان
  • قلعه دختر (قیز قالاسی) :

قیز قالاسی (قلعه دختر) درشهر قدیمی قرار دارد که با خرید بلیط آن(۲ منات) می‌توانید از بام آن تمام شهر باکو و ساحل را مشاهده نمائید.ارتفاع برج تاریخی مایدن(قیز قالاسی) ۳۵متر بوده و به ۸طبقه تقسیم می‌گردد.

قلعه دختر آذربایجان
  • کاخ شیروانشاهان :

یکی از بناهای شیروانشاهان در آذربایجان، کاخ شیروانشاه (Shirvanshaks’ Palace) است که در شیروان قفقاز قرار دارد، و مصادف با حکومت عباسیان تشکیل شده است و امروزه در زمره میراث جهانی سازمان یونسکو در سال ۲۰۰۰ در کشور جمهوری آذربایجان ثبت شد. این مجموعه دارای کاخ، مسجد، گورستان های گنبدی و مقبره است.

کاخ شیروانشاهان آذربایجان
  • برجهای شعله :

برج های شعله که جدیدا به عنوان یکی از نماد های باکو شناخته می شوند، بلند ترین آسمان خراش شهر باکو و سمبل معماری این شهر ‏محسوب می‌شوند. سه برج شیشه ای با انحنای سینوسی که رنگشان آبی است. ارتفاع آن ها حدود ۱۹۰ متر است و از اکثر نقاط شهر به خوبی دیده می شوند. برای جلوه هر چه بیشترشان در شب از ۱۰٬۰۰۰ لامپ ال ای دی کوچک استفاده شده است.

این برج ها از یک ‏هتل، بخش اداری و آپارتمان تشکیل می‌شوند. طراحی این برج ها به شکل شعله است.. ‏همچنین هتل پنج ستاره ‏Fairmont ‎‏ نیز در این برج ها واقع شده است و گردشگران می توانند با اقامت در این هتل، ‏با یک تیر دو نشان بزنند و از برج ها نیز دیدن کنند و نمایی زیبا از شهر باکو و دریای خزر را تجربه نمایند. ‏

برجهای شعله آذربایجان

خیابان‌های توریستی

  • فخری خیابانی (خیابان مفاخر): یکی از زیباترین مزارهای دنیاست که در آن قبر تمام مفاخر (فرهنگی، هنری، تاریخی) آذربایجان قرار دارد مجموعه‌ها، نمادهای یادبود، و گل‌کاری های آن هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. مقبره اشخاصی مانند رشید بهبوداُوا، شوکت محمدوا، مسلم ماقومایِوا، حیدر علیِوا و … در آن واقع است. بازدید از این خیابان رایگان است. فقط نبایستی روی قبور راه بروید و با احترام با قبور برخورد کنید.

شهید لر خیابانی و پارک داغ اوستو (پارک کوه سنگی):

مقبره شهیدان گمنام که توسط امپراتوری شوروی در بیست ژانویه به شهادت رسیده‌اند در انتهای این خیابان قرار دارد که منتهی به یک منظره کلی و زیبا از باکو می‌شود، از این مکان می‌توانید ساحل دریای‌کاسپین(خزر) و کل شهر باکو را ببینید.

آذربایجان

میدان فانتن

این میدان یکی از میدان های زیبا و اصلی باکو می باشد که در گذشته به نام ‏Parapet‏ شناخته می شده است و هنوز هم در ‏بین افراد محلی با این نام مشهور است. از آنجایی که این میدان نقطه تلاقی بسیاری از مراکز خرید، پاساژ ها، بوتیک ‏ها، هتل ها و کافه ها و رستوران ها است، بین توریست ها محبوبیت فراوانی دارد. بازدید از این میدان را ‏تحت هیچ شرایطی در باکو از دست ندهید و طعم ناب غذاهای آذری را در رستوران های این میدان امتحان کنید. ‏

میدان فانتن آذربایجان

مراکز فرهنگی و هنری

  • مرکز بین‌المللی موسیقی مقامی (موغام ائوی):

این مرکز در ساختمانی به شکل تار (از بالا) واقع شده است، در این ساختمان بسیار زیبا، کنسرت‌های موسیقی موغام (Muğam evi) برگزار می‌گردد، همچنین مسابقه موسیقی مقام در این مرکز برگزار می‌شود. مجسمه‌ها و شرح حال بزرگان موسیقی مقام به شکل زیبایی در این مرکز ترسیم شده است. این مرکز در پشت ساختمان موزه فرش واقع است.

  • مرکز فرهنگی حیدرعلی اف:

ساختمان این مرکز مدرن به شکل امضای حیدر علی اف، رئیس‌جمهور فقید آذربایجان است و توسط زاهاحدید، معمار زن بریتانیایی-عراقی ساخته شده است. در آن موزه حیدرعلی اف ، سالن کنفرانس، مراکز آموزشی و … مشغول به فعالیت هستند. بسیاری از گردشگران فقط برای بازدید از نمای بیرونی این ساختمان از آن دیدن می کنند و نمای مسحور کننده آن با ‏خمیدگی خاصش همواره مورد علاقه گردشگران بوده است.

مرکز فرهنگی حیدرعلی اف آذربایجان

سینما و تئاتر

  • ساختمان تئاتر عروسکی:

این ساختمان در نبش خیابان نِفت‌چی‌لَر واقع در پارک ساحلی بلوار می‌باشد. ساختمانی با نمای سفید و زرد که عروسک‌هایی در ورودی آن قرار دارد. این ساختمان با دریا ۲ دقیقه و با مرکز پیاده‌روی شهر ۵ دقیقه با پای پیاده فاصله دارد.

ساختمان تئاتر عروسکی آذربایجان
  • سینما نظامی:

آذربایجان اولین کشور مسلمان است که در آن فیلم ساخته شده است.این ساختمان که یکی از قدیمی‌ترین سینماهای این کشور می‌باشد در سال ۱۹۳۴ساخته شده و در سال ۲۰۱۱ به شکلی اساسی تعمیر و مدرن‌سازی شد.این سینما دارای پنج طبقه می‌باشد که در هر طبقه امکانات مجزایی وجود دارد.

کاخ‌ها

  • کاخ گولوستان:

این کاخ که در سال ۱۹۸۰ساخته شده است،در نزدیکی پارک داغ اوستو و در جنوب‌غربی شهر (خیابان ایستیقلالیات) بر روی بلندی قرار دارد به‌طوری که بیشتر شهر باکو و دریای خزر به خوبی از بالای آن معلوم است. از رویدادهای مربوط به این کاخ می‌توان به کنفرانس‌های بین‌المللی و مراسم ازدواج لیلا علی اف، دختر ارشد رئیس‌جمهور آذربایجان اشاره کرد.

کاخ گولوستان آذربایجان

موزه‌ها

موزه فرش (Xalça muzeyi):

موزه فرش واقع در ساختمانی بسیار زیبا به شکل فرش لوله شده در پارک ساحلی بلوار قرار دارد که بزرگترین و اولین موزه فرش در جهان نیز می‌باشد. این ساختمان با نمای برنزی و با طرح‌های فرش نزدیک ساحل و چرخ فلک بزرگ شهر قرار دارد.

موزه فرش آذربایجان

موزه سنگ باکو:

این موزه در سال ۲۰۱۵میلادی از طرف بنیاد حیدر عل اف در خیابان احد یاقوبُو در نزدیکی ایچری شهر ساخته شده است. در این موزه انواع سنگ‌های مختلف که از نواحی مختلف جمهوری آذربایجان جمع‌آوری شده‌اند در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

  • موزه ادبیات نظامی گنجوی:

این موزه که بزرگترین موزه ادبیات در کشور جمهوری آذربایجان می‌باشد در سال ۱۹۴۵ میلادی تأسیس گردیده است که کتاب‌ها و مجسمه‌ها شعرایی را که از جمهوری آذربایجان کنونی برخاسته‌اند به نمایش گذاشته است، از جمله آنها میتوان به نظامی گنجوی، خاقانی شیروانی، ملامحمد فضولی ، عمادالدین نسیمی، شاه اسماعیل ختایی، ملا ولی ودادی ، ملا پناه واقف، صمد وورغون، حسین جاوید، میرزا فتحعلی آخوندُو و… اشاره نمود.این موزه در خیابان استقلالیات در جنوب غربی باکو قرار دارد.

جاذبه‌های طبیعی

پارک ساحلی بلوار

پارک ساحلی بلوار مکانی دنج و آرام برای تفریح می‌باشدو دارای امکاناتی از قبیل فضای سبز، وسایل برقی برای بازی- قطار (در زمستان) در داخل محوطه پارک ، کشتی (در بهار و تابستان) و مواقعی که دریا طوفانی نباشد. رستوران‌های متعدد با انواع غذاها و نوشیدنی‌ها می باشد. مرکز خرید بزرگ در چندین طبقه (شامل رستوران، وسایل بازی، انواع لباس، کیف و کفش، لوازم خانگی و…) و فواره‌های موزیکال هیجان انگیز.

تارگوایا میدان فواره‌ها (خیابان نظامی)

اگر علاقمند به ساختمان‌های قدیمی شهر هستین و پیاده‌روی را هم دوست دارید. این یک پیشنهاد رمانتیک برای شما است. ساختمان‌هایی به سبک روم و با نور پردازی مدرن که هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. نمایش با شکوه فواره‌ها و خرید کردن از بهترین مارک‌های دنیا.

منطقه نوخانی

اگر به دریا و ساحل علاقه دارید و از گرمای تابستان خسته شده‌اید ما شما را به این منطقه دعودت می‌کنیم. وجود هتل‌ها و ویلاهای مختلف با امکانات عالی پذیرای شما در این منطقه زیبا خواهد شد. چشیدن انواع غذاهای محلی و دریایی، موج سواری و هزاران امکانات متنوع به شما کمک خواهد کرد که از بودن در این شهر زیبا لذت ببرید.

مراکز خرید

اگر می‌خواهید اجناس برند بخرید، سعی کنید فروشگاه‌هایی که حراج اعلام کرده‌اند را شناسائی کنید و از آن‌ها خرید کنید در غیر اینصورت به امید تخفیف و یا چانه زدن وارد فوشگاه نشوید چون در فروشگاه‌های برند باکو چانه زدن اصلاً معنا ندارد.

اگر می‌خواهید اجناسی از فروشگاه‌های غیر برند و بازار تهیه کنید، بازار صدرک و بینه را پیشنهاد می کنیم. در اینجا می‌توانید چانه زنی کنید، اما کیفیت اجناس از چین تا ترکیه متغیر است.

  • مرکز خرید میدان ۲۸:

این مرکز در میدان ۲۸ می واقع شده است. برندهای مختلف را می‌توانید در این مرکز پیدا کنید، دسترسی به این مرکز از طریق ایستگاه اتوبوس و مترو و تاکسی مقدور است. این مرکز خرید در وسط شهر باکو کنار ایستگاه راه آهن و مترو ۲۸ واقع شده است. پیاده تا ساحل و بلوار ۲۰ دقیقه و تا میدان فواره لر ۱۰ دقیقه راه است.

مرکز خرید میدان ۲۸ آذربایجان
  • مرکز خرید پارک بلوار (park bulvar):

در ساحل خزر و وسط پارک ساحلی بلوار واقع شده است. این مرکز درست روبروی هتل هیلتون قرار دارد. اگر در پارک ساحلی قدم می‌زنید و از دور هتل هیلتون را ملاحظه کنید می‌توانید این مرکز خرید را پیدا کنید.

این مرکز خرید بسیار لوکس و بسیاری از برندها در این مرکز می‌باشد. طبقه آخر این مرکز رستوران و شهربازی کودک واقع شده است.

مرکز خرید پارک بلوار آذربایجان
  • مرکز خرید تارگوا (میدان فواره‌ها یا فواره لَر):

چندین خیابان قدیمی و سنگ‌فرش که به هم متصل شده اند و فواره‌های آب و آب نماهای زیادی در این خیابان‌ها دیده می‌شود. تمامی برندها در این خیابان و کوچه‌های منتهی به آن شعبه دارند.

این خیابان هم فال است و هم تماشا، در تمام ساعات روز و تا پاسی از شب مملو از جمعیت است که برای پیاده‌روی و خرید آمده‌اند.

  • مرکز خرید صدرک:

تمامی کالاهایی که از کشورهای دیگر مثل چین، ترکیه، روسیه، آمریکا و … وارد آذربایجان می‌شود در یک بازار بزرگ بنام صدرک تجمیع می‌شود و سپس به تمامی نقاط آذربایجان توزیع می‌شود.

مساحت این بازار، بسیار بزرگ و بازدید از آن در یک روز غیرممکن است، اگر می‌خواهید اجناس ارزان قیمت از بی کیفیت تا با کیفیت تهیه کنید این بازار پیشنهاد می‌شود.

مرکز خرید صدرک آذربایجان
  • مراکز خرید عمده و بزرگ و ارزان:
  1. بینا: انواع جنس‌های ترک، تایلند، چین، هند، روسیه
  2. صدرک: انواع جنس‌های ترک، تایلند، چین، هند، روسیه
  • مراکز خرید مارک دار- لوکس:
  1. تارگوی: انواع لباس- لوازم آرایشی و بهداشتی- صنایع دستی، کیف و کفش زنانه
  2. آف مال: انواع لباس- لوازم آرایشی و بهداشتی- کیف و کفش
  3. مرکز تجاری پارک بلوار: انواع لباس- لوازم آرایشی و بهداشتی- کیف و کفش
  4. مرکز تجاری ۲۸: انواع لباس- لوازم آرایشی و بهداشتی- کیف و کفش
  5. مرکز تجاری مترو پارک: انواع لباس- لوازم آرایشی و بهداشتی- کیف و کفش
  6. آی گون سیتی: انواع لباس- لوازم آرایشی و بهداشتی- کیف و کفش
  • مراکز خرید داخل شهر با قیمت متوسط
  1. شرق بازاری: انواع جنس‌های ترک، تایلند، چین، هند، روسیه
  2. بازار خالقلار دوستلوغو: انواع لباس- لوازم آرایشی و بهداشتی- کیف و کفش
  3. بازار گنجلیک: انواع لباس- لوازم آرایشی و بهداشتی- کیف و کفش
  • بازار مراکز صنایع دستی:
  1. بازار سنتی (صنایع دستی) در ایچری شهر
  2. خالچا بازاری (بازار فرش و گلیم) در بازارهای بینا و سدرک
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  1. مک دونالد (غذای آماده): با بیش از ده‌ها شعبه در مناطق مختلف شهر باکو
مک دونالد آذربایجان
  1. کی اف سی (غذای آماده): با بیش از ده‌ها شعبه در مناطق مختلف شهر باکو
  2. زنجیره نپتون: (انواع مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی و…) با بیش از ده‌ها شعبه در شهر باکو
  3. کاسپین: (انواع مواد غذایی، آرایشی، لوازم خانگی، پوشاک و…) با بیش از ده‌ها شعبه در شهر باکو

خورد و خوراک

اگر می‌خواهید یک میان‌وعده و یا چای با کیک و شیرینی بخورید رستوران MADO و Klori ts پیشنهاد می‌شود که در خیابان تارگووی واقع شده‌اند. در مجموع هزینه خورد و خوراک در شهر باکو زیاد نیست.به طور مثال شما می تونید در تمام نقاط شهر به دنبال مغازه های کوچکی باشید که دونر کباب می فروشن و با پرداخت ۲ منات می تونید از خوردن این ساندویچ های خوشمزه که غالبا از گوشت مرغ و گاو تهیه شده لذت ببرید.یا به طور مثال اگر علاقه من به فست فود هستید،می تونید به میدان فواره ها تشریف ببرید و از مک دونالد درخواست غذا بدید.در این رستوران،هزینه غذا ها از ۵ منات شروع میشه به بالا.حتی الامکان سعی کنید که از آب معدنی در سفرتان استفاده کنید.

غذاهای محلی باکو

با توجه به نزدیکی فرهنگی ایران و آذربایجان، غذاهای آذری نیز بسیار به غذاهای ایرانی شباهت دارند. از جمله معروفترین غذاهای آذری میتوان به پلو آذری اشاره کرد که برنج، گوشت، پیاز، فلفل، ادویه جات و سبزی مواد اصلی تشکیل دهنده آن هستند.همچنین غذاهایی مثل دلمه آذری، بالیق، کباب لیولیا(کوبیده آذری) و پیتی نیز از دیگر غذاهای محلی آذری محسوب می‌شوند.

بهترین رستوران‌های باکو

بهترین، لذیذترین و با کیفت ترین غذایی که طعمی کاملا یکسان با ذائقه ایرانی دارد را در باکو می‌توانید پیدا کنید. تنوع رستوران‌ها و کافه‌ها در کنار زیبایی خاصشان آنقدر زیاد است که شاید بتوان آن را با بهترین شهرهای جهان مقایسه کرد.

۱.رستوران فیرزوه

در این رستوران انواع غذاهای محلی و اروپایی را ‏سرومی شود . فضای داخلی رستوران فیروزه بسیار جذاب و دیدنی است و توسط فرش های آذری، بشقاب ها و ظروف مسی قدیمی تزئین شده است.

رستوران فیرزوه آذربایجان

۲.چای اوی ۱۴۵

این رستوران در ایچری شهر باکو و دقیقا در نمایی رو به روی قلعه دختر واقع شده است. از پنجره رستوران به خوبی به چشم انداز قلعه دختر دید دارید. این رستوران غذاهای خاورمیانه ای و آذربایجانی سرو می‌کند.

۳.شاه پالاس

غذاهای موجود در این رستوران از کیفیت و قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند. بخصوص غذاهایی که در این رستوران با استفاده از گوشت طبخ می‌شوند(مخصوصا کباب) طعم و بویی خاص دارند که به دلیل ارگانیک بودن گوشت مورد استفاده است.

۴.کافه لوو سوکولاد اوی

کافه خانه شکلات به دلیل شکلات های بسیار لذیذِ دست ساز مشهور است. البته این کافه در کنار شکلات های بی نظیرش منوی نوشیدنی و کیک های متنوع نیز دارد.

۵. رستوران منگل استیک هاوس

خانه استیک منگل جزء بهترین و گرانترین رستوران های باکو محسوب میشود، که البته این گرانی در کنار طبخ حرفه ای استیک توسط سرآشپزان بسیار حرفه ای، میتواند تا حدودی به صرفه باشد. عللاوه بر استیک این رستوران غذاهای آذربایجانی نیز سرو می‌کند.

رستوران منگل استیک هاوس آذربایجان

رستورانها با قیمت مناسب

طبقه آخر تمامی مراکز تجاری در باکو (مرکز تجاری ۲۸ و پارک بلوار) اختصلص به رستوران کشورهای مختلف دارد که قیمت‌ها مناسب و سر در همه رستوران‌ها ذکر شده است. کسانی که می‌خواهند در هزینه غذا صرفه جویی کنند از این مراکز استفاده کنند.

رستورانهای لوکس

در خیابان تارگوا (فوارلر) رستوران‌های زیادی وجود دارد. بخصوص اگر رستوران خاص و گران‌قیمت می‌خواهید در کوچه و پس کوچه‌های تارگوا می‌توانید پیدا کنید.

نوشیدنی ساحلی

 بلوار ساحلی. قیمت یک قوری چای با مربا و لیمو بین ۳ تا ۵ منات بسته به مکان آن متغیر است. اگر آجیل نیز در کنار چای باشد تا ۱۰و یا ۱۵ منات نیز می سد. اگر می‌خواهید فقط چای بخورید و صرفه جوئی کنید به هنگام سفارش بگوئید فقط چای ساده می‌خواهید .

سیم کارت باکو

اگر به شهر باکو سفر کردید و به دنبال تهبه سیم کارت هستید، باید در نظر داشته باشید که هزینه تهیه سیم کارت از ۵ منات شروع میشود. حالا به فرض اینکه شما قصد دارید به مدت ۵ روز در این شهر افامت داشته باشید و می تونید با پرداخت ۵ منات بیشتر، نسبت به خرید اینترنت برای سیم کارت اقدام کنید. در جریان باشید که سیم کارت هایی که می خرید بدون اینترنت هست و باید به صورت جداگانه نسبت به خرید اینترنت اقدام کنید. به صورت کلی ۱ گیگ اینترنت برای ۵ روز کافی هست.

جشنواره های شهر باکو

مردم آذربایجان و اهالی باکو علاقه زیادی به جشنواره های مختلف دارند و از آن جا که تاریخ و پیشینه شان با ما ایرانی ها گره خورده است در این میان اشتراکات زیادی بچشم می خورد. از معروف ترین جشنواره های این کشور می توان به جشن نوروز، جشن رمضان، عید قربان، جشن انار گوچی و فستیوال بین المللی موسیقی جاز، که در ماه ژوئیه (مرداد) در شهر باکو برگزار می گردد، اشاره کرد.

جشنواره رنگ ها که در اقصی نقاط جهان مخصوصا هند طرفداران زیادی دارد در باکو هم برگزار می شود. اولین روز بهار هزاران نفر به خیابان های شهر می آیند و آب رنگی و پودر روی هم می ریزند. هدف از جشن هم شادی آمدن بهار و خداحافظی با شب های سرد زمستان است.

لوگوآذربایجان

برای تهیه بهترین قیمت بلیط هواپیما و اتوبوس باکو به سایت ۹۰ticket,ir مراجعه نمایید.